Re: Przejsciowka HDD 2.5" -> 3.5" (obudowa)

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 03 Apr 2011 - 18:19:39 MET DST

"Q" in9rsl$5vp$1@news.task.gda.pl

> 1. ile netbooki kosztowaly w 2000r?

Nie było ich wówczas. Było coś innego.
Netbooki pojawiają się około 2008 roku -- nie mają wówczas sensu.
Na przykład dysk -- 1 GB na kościach. :) Cena? Chyba ponad tysiąc złotych.

> 2. w 2000r dales za desktopa 15k pln i byl to sredniej klasy komp?

Jeden z najszybszych procesorów.
Tak samo było w wypadku notebooka.
Netbook ma N540 -- w tej materii niewiele zmieniało się od października ubr.

Grafika? Desktop miał bardzo drogą -- to ,,zasługa'' kutasa Ruminowicza,
u którego kupowałem. Notebook ma słabą, ale zewnętrzną. Netbook -- wiadomo co ma.

Dyski? Desktop miał wówczas największe -- 20 GB szerokości 3.5 cala. Netbook
miał całkiem duży jak na połowę sierpnia 2008 roku -- 250 GB. Netbook miał
160 GB -- mało, ale na netbooki to całkiem sporo. Wstawiłem tam szybko
(niemal natychmiast -- w pierwszych dniach używania) dysk 320 Toshiby GB.

Dodatki? Desktop miał nagrywarkę CD i rozbudowaną kartę dźwiękową oraz
tuner TV i czytnik DVD. Notebook miał wbudowaną nagrywarkę DVD. Netbook
nie ma napedów optycznych.

> rownie dobrze mozesz napisac, ze w 2000r kupiles mercedesa za 100k zl
> a w 2010 kupiles malucha za 100zl - ergo: samochody potanialy 1000x;

Raczej nie. Notebook jest raczej też wypasiony jak na połowę roku 2008.

 -- CPU z zegarkiem 2 GHz
    (dwa rdzenie)
 -- RAM 2 GiB
 -- HDD 250 GB

To był jeden z najszybszych CPU w tamtym czasie. Były szybsze,
ale miały mniejsze kesze -- trudno określić, co lepsze.

Gdy kupowałem Athlona w 2000 roku -- szybsze CPU były bez wątpienia.

> w 2000r kupilem kompa sredniej klasy za ok 2000zl;
> w 2010r kupilem kompa sredniej klasy rowiez za ok 2000zl;

A ja w 2000 roku kupiłem coś z górnej półki, ale bez ekstrawagancji.
(jeśli nie liczyć kutasa Ruminowcza z Białegostoku, który mnie oszukał,
przez co zapłaciłem za kartę grafiki podwójnie; notabene -- po latach
karta popsuła się w trakcie normalnego używania, więc musiałem kupić
kolejną; tę popsułem już ja, w trakcie przeróbek i kupiłem znowu
następną -- te dwie ostatnie kosztowały w sumie 20 złotych)

W 2008 roku kupiłem coś z najwyższej półki, ale w niskiej cenie,
bo też bez ekstrawagancji.

W 2010 roku kupiłem coś w klasie netbooka, bez ekstrawagancji,
w tanim sklepie... Były lepsze, ale duuużo droższe.

Jakie są CPU w połowie 2008 roku?
Są lepsze od mojego? Nie ma.

A w 2000 roku były lepsze (zdecydowanie
lepsze, ale i zdecydowanie droższe) od mojego.

A CPU w netbooku też nie jest zły. Są lepsze? O ile? Dwurdzeniowe
są o 30% szybsze -- szybciej taktowane. Ale i cena mojego jest
porażająco niska! W 2000 roku też były szybsze CPU -- i droższe.
Też o 30% szybsze i też wielokrotnie droższe.

-=-

Netbooki nie tanieją -- to fakt.
Dyski słabo tanieją -- z tym też zgadzam się, choć
ostatnio jest jakiś ruch w dół w tej materii.

Ogólnie sprzęt komputerowy jest coraz tańszy, ale niekoniecznie coraz
szybszy -- nowe dyski 2.5 calowe nie są szybsze od starych 3.5 calowych;
netbookowe procesory, Atomy, nie są szybsze od notebookowych. Sprzęt
jest coraz mniejszy, lżejszy i mniej energochłonny.

Nowinki zwykle są drogie. Są sklepy drogie i tanie.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'