Re: Odczyt ze SMART-a dysku

Autor: pioruns <cvbehaf_at_b2.cy>
Data: Fri 25 Mar 2011 - 18:11:23 MET

Dnia Fri, 25 Mar 2011 17:46:25 +0100, Medyk-Ignacy napisał(a):

> Bardzo proszÄ™ o ocenÄ™ odczytu ze SMART-a mojego dysku, przy skanowaniu
> dokładnym przez HD Tune pokazuje mi jeden "kwadracik" czerwony.

Ogólny stan dysku - głowice już powoli zaczynają ślepnąć, musisz im kupić
lepsze okulary;)
4 sektory czekają na przealokowanie, a więc były błędy odczytu
powierzchni. Do tego:
Reported Uncorrectable Errors 100 33
Read Soft Error Rate 100 17
Raw Read Error Rate 100 17
Hardware ECC Recovered 100 16719

Czyli dysk ma dużo problemów z odczytem danych z powierzchni, dużo błędów
naprawia sam przez korekcję. Nie podałeś nam danych z SMART error log,
więc nie można zobaczyć jakie to są błędy. Nie podałeś logu z testami,
robiłeś testy powierzchni SMART kiedykolwiek?

Zrób rozszerzony test SMART, żeby uaktualnić dane o powierzchni. Możesz
to zrobić narzędziem smartctl z pakietu smartmontools.
Ja bym zrobił backup danych a następnie full low-level format narzędziem
od producenta.
Później możesz pojeździć po dysku programem narzędziowym MHDD, lub
rewelacyjnym (ale płatnym) Spinrite'm.
Te operacje przedłużą dyskowi żywotność o kolejny rok, czy dwa.

--
pozdrawiam,   pioruns