Re: GeForce GT 430 ?

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Fri 18 Mar 2011 - 12:17:23 MET

On Fri, 18 Mar 2011, Marx wrote:

> O jakie stereo ci chodzi?

  Zwyczajne.
  Prawe oko, lewe oko.
  Z jednego p. widzenia (tu jest nieścisłość w używaniu określenia
"3D", bo odwzorowanie 3D musi się zmieniać przy patrzeniu
z różnych punktów, *porządne* odwzorowanie na dziś to chyba
tylko holografia).

> o jakie "odwzorowanie w grach"?

  Bądź łaskaw zostawiać *dokładne* cytaty do czego się odnosisz.
  Inaczej opis może być trochę... oderwany od pytania ;)

  Ad rem - obraz stereo jest jedynie podzbiorem odwzorowania 3D.
  Przy oglądaniu widzisz obraz z jednego miejsca - i w sumie tak
właśnie widzi człowiek (stereo i tylko stereo), ale sytuacja
zmienia się jak patrzący człowiek może się poruszać.
  Żeby było ciekawiej - wada "czystego odwzorowania stereo" powoduje
dobrze widoczny artefakt ("obracanie sceny" na którą się patrzy),
który akurat pogłębia wrażenie.
  A w grach (i części oprogramowania "3D"), z okazji generowania
rzeczywistego odwzorowania 3D i rzutowania go na obraz stereo
(albo jak kto woli: możliwość zmiany punktu patrzenia), jesteśmy
bliżej do "3D" (niemniej brakowałoby czujników określających ów
punkt widzenia i zmieniających go wraz z ruchem patrzącego, ale
do tego niewiele brakuje).

  Niemniej - mi tam stereo wystarczy :P
  I do tego NIE TRZEBA "peceta do gier" (inna sprawa, że mój do
najsłabszych nie należy, ale to z innych powodów).
  Za to kartę... owszem. Nie do gier, a do stereo ;)

> A wspomaganie dekodowania hd ma nawet stareńka HD2400, a z nvidii także wiele
> dużo starszych modeli, tu przykładowa lista
> http://www.mythtv.org/wiki/VDPAU
> (pod linuxa, ale jak na linuxie chodzi to pod windą też)

  Nie wiesz o czym *do mnie* piszesz. Piszesz na inny temat ;)
  Pisałem o obrazie stereo, naprawdę.
  Bierzesz zdjęcie (swoje albo czyjeść), filmik (swój albo czyjś)
i oglądasz stereowizyjnie. Z grami nie ma to *nic* wspólnego.

  I teraz:
- wciskanie wersji o ATI jest nieporozumieniem, użyszkodnicy ATI (niektórzy)
  od lat na klęczkach proszą o wdrożenie stereo, a konstruktorzy nic :>
- obraz statyczny z przełączaniem realizowanym *dla monitora CRT* na
  sygnałach DDC2 (prawdę mówiąc, w niektórych monitorach zakłóca to
  automatyczne rozpoznawanie typu monitora) obsługują wszystkie chipsety
  NVidii od TNT2 w górę. Tyle że "CRT".
BTW: nasunąłeś mi koncept do sprawdzenia - czy na VGA mój monitor (LCD)
będzie pracował ze 120 Hz jak tyle dostanie, pomijając oczywiście jaką
rozdzielczość wtedy "wyciągnie" (do nominalnej cyfrowo potrzebuje dual
DVI), ale nawet te marne 1024 w poziomie to byłoby cós ;)
- obraz dynamiczny odbierany na złączach DVI (z nominalnymi
  rozdzielczościami monitorów, czyli "FullHD") zaczyna się na poziomie
  kart wymienionych tu:
http://www.nvidia.com/object/3d-vision-requirements.html
...i niestety wiąże się z użyciem "wynalazków" do oddzielnej
synchronizacji.

  Stereo+FullHD daje w wyniku wcale nie najsłabsze wymaganie na kartę.
  A ruchome stereo + FullHD w kartach na poziomie GF 200 ma AFAIK tylko
ograniczone wsparcie (część rzeczy musi robić driver - CPU).
  "Prawdziwa" obsługa zaczyna się na GF300.

  Uchwaliliśmy ;) że "gaming" nas nie interesuje (było skreślone na
początku). Fakt że "application" jest mało prawdopodobny, więc
przyjmuję zastrzeżenia które wymieniłeś.
  Do tego jak piszę wyżej - do "pictures" starcza dowolna współczesna
NVidia.
  Pozostają jednak dwie kolejne pozycje :D

  Jakby to rzec - rozumiem że z obrazowaniem stereo się nie zetknąłeś,
ale to wcale nie jest taka nieistniejąca działka.
  I wcale nie wymaga "komputera do gier" żeby działała (za to uwagi
w doborze karty - i owszem).
  Jeszcze w zeszłym tysiącleciu wybierałem monitor CRT pod tym kątem :)
(jest w archiwach).

pzdr, Gotfryd