2 dyski i RAID - robić czy nie robić

Autor: pioruns <cvbehaf_at_b2.cy>
Data: Sun 27 Feb 2011 - 16:31:40 MET

Witajcie. Mam do dyspozycji dwa dyski SATA firmy Hitachi:

Model Family: Hitachi Deskstar 7K1000.C
Device Model: Hitachi HDS721010CLA332
1,000,204,886,016 bytes - 1TB
32MB wewn. cache
średnia prędkość odczytu 113,1MB/s
średni czas dostępu: 14,3ms

oraz

Model Family: Hitachi Deskstar 7K1000.B
Device Model: Hitachi HDT721010SLA360
1,000,204,886,016 bytes - 1TB
16MB wewn. cache
Testy wydajności:
średnia prędkość odczytu 91,2MB/s
średni czas dostępu: 13,7ms

Oba prawie nowe, 0 bad sektorĂłw, stan SMART bardzo dobry, liczba godzin
online niska.
Pierwszy dysk z racji ulepszeń (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco
szybszy. Wiem, że RAID powinno się robić przy takich samych modelach
dysków, jednak zastanawiam się, czy nie udało by się tego nagiąć w tym
przypadku? Jeśli tak, to jaki robić: RAID 0, RAID 1, czy LVM jakiś (nie
znam się, nie wiem, czy Windows 7 to obsługuje? zamierzam tam
zainstalować Linuksa i Windows). Czy ze względu na różnice w wydajności
dysków będzie nadal jakiś przyrost, w porównaniu z zainstalowaniem po
prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? ProszÄ™ o wasze opinie i
podpowiedzi.

--
pozdrawiam,   pioruns