Re: Monitor-wzrok

Autor: the_foe <the_foe_at_wupe.pl>
Data: Tue 01 Feb 2011 - 12:52:42 MET

W dniu 2011-02-01 11:56, Mariusz Kruk pisze:
> epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "the_foe"
>
> OK. Będzie zatem prościej, żebyś zrozumiał.
> Masz kartkę na której ołówkiem piszesz literkę.
> Co minutę ktoś do ciebie dzwoni i mówi ci jaka powinna to być literka.
> O ile ta litera nie zmienia się względem poprzedniej nie musisz w ogóle
> swojej kartki ruszać. Żadnego odświeżania nie ma. Nie musisz rysować
> jeszcze raz tej literki, bo ona już tam jest.
> I tak działa LCD. To nie CRT, gdzie ekran, owszem, wymagał odświeżania.

A Ty dalej jedziesz z besensownymi porownaniami. Przypominasz mi goscia
ktory na stwierdzenie "samochod z silnikiem elektrycznym nie wymaga
sprzegla" dodaje "kazdy uklad napedowy wymaga sprzegla, tylko
niekoniecznie rozłacznego". Niby gosciu mowi prawde ale jakby mowi nie
na temat.
zacznijmy od jedynie slusznej definicji czestotliwosci odswiezania (PWN):
częstotliwość odświeżania, inform. maksymalna liczba klatek, które mogą
być wyświetlone na monitorze w ciągu sekundy, mierzona w hercach.

czyli sformulowanie "moj monitor LCD ma czestotliwosc odswiezania 60 Hz"
jest poprawne? Ktos dociekliwy, albo po prostu niezorientowany dopyta,
"czestotliwosc, czego?". Zapewne powiesz mi "czestotliwosc reakcji
matrycy". Tylko z ta odpowiedzia jest jak z tym sprzeglem rozlacznym.
Wezmy przyklad: tworzymy film 120 fps i przeplatamy w nim 4 filmy po 30
klatek. nastepnie kierujemy na ekran (o dzialniu ktorym nic nie wiemy)
kamere robiaca 120 zdjec na sekunde. Co zobaczymy? tylko 2 filmy
przeplatane po dwie zdublowane klatki. Co stwierdzimy? Obraz (ekran) byl
odswiezany raz na 1/60 sek. I nie jest istotne czy obraz byl rysowany
wiazka elektronow, czy powstawal z mozajki odpowiednio polaryzowanego
zrodla swiatla czy z notesu szybko kartkowanego. Definicja
czestotliwosci odswiezania obrazu jest zawsze taka sama bo definiuje ja
percepcja zewnetrzna a nie sposob dzialania maszyny tworzacej obraz.

--
the_foe