Re: stary bios/płyta i widocznośc dużego dysku SATA

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Wed 17 Nov 2010 - 23:01:01 MET

"nolina" napisał:

> Ta 250 poszła w trybie 1,5Gb/s-ze zworką. Pytam bo piszać tu na
> forum wcześniej w innej sprawie z tą modernizacją związaną, ktoś
> napisał że podpinał właśnie do tej płyty dysk ale 1 TB i był nie widoczny.

Tak, pamiętam że ten post wzbudził moje wątpliwości, ale nie chciało mi się
już bić piany. Jestem jednak przekonany, że problem był w trybie pracy
dysku, (co potwierdzają inne posty w tamtym wątku) a nie w jego pojemności.
Nie jest mi znany żaden powód, aby BIOS umiejący adresować 48-bitowo, czyli
prawidłowo obsługujący dyski > 128 GiB, nie potrafił zaadresować dysku o
pojemności do 144 petabajtów. Chyba, że producenci płyt wprowadzili cichcem
jakieś ograniczenia w ramach obłędnego wyścigu w cięciu kosztów i ujawni się
to przy przekraczaniu kolejnych "magicznych" granic np. 2, 8, 32 lub 128
TiB. Ale z całą pewnością nie jest to granica 512 czy 1024 GiB.

JoteR