Re: Pytanie o sens stosowania SSD

Autor: Tomasz Jasiński <Belzebub_at_invalid.invalid>
Data: Sun 14 Nov 2010 - 21:18:34 MET

Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 14 Nov 2010 20:40:07 +0100
 doszła do mnie wiadomość <ibpduq$lj4$1@news.net.icm.edu.pl>
 od Marek <brak@email.com> :

>Jeśli chodzi o SSD to są tylko dwa ich rodzaje: SLC i MLC. Nie słyszałem
>o dyskach przemysłowych i konsumenckich. Możesz wyjaśnić co masz na myśli?

Wersje przemysłowe bazują najczęściej na chipach SLC(około 10x większa
ilość zapisów niż MLC), są wykonane z lepszych elementów(np
pracujących poprawnie w dużej wilgotności, w większym zakresie
temperatur np -40 do +95, widziałem nawet zapowiedzi chipów
pracujących do +110, lepiej znoszą drgania, mogą mieć zabezpieczenia
na zasilaniu, kondensatory podtrzymujące pracę itp).

> [...]
>posłuszeństwa niż one w zakresie niskich temperatur (jeśli ten czynnik
>Twoim zdaniem spowodował uszkodzenia). Po drugie raczej w ciągu okresów
>półrocznych nie sądzę aby wszystkie łapały się na minus 25 stopni dla
>MLC lub minus 40 stopni dla SLC. Mało prawdopodobne jest więc, ze
>warunki pogodowe były powodem awarii. A jeśli nie one to co? Dużo
>częstszy zapis? Hmmm... też mało prawdopodobne aby to zaszkodziło bo np.
>dyski OCZ mają 3-letnią gwarancję a MBTF na poziomie 2mln godzin jak
>podaje producent. Czy jest jakiś inny czynnik?

Jakieś piki na zasilaniu, przegrzewanie, wilgoć, drgania(od drgań mogą
się ujawniać zimne luty, dyski przemysłowe nie powinny znać pojęcia
"zimny lut") czy czort wie co jeszcze, nie znam tych "robotów".
Dysk MLC można(przynajmniej teoretycznie) zajeździć dość szybko, ale
trzeba by się nieźle postarać.

--
Tomasz Jasiński
Jak wiadomo, Pan Bóg jest wszechmocny i wszystko