Re: obróbka nowego netbuka ;)

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Tue 19 Oct 2010 - 23:29:20 MET DST

"jeo stancey" ea60f565-35b7-4748-9e6d-58bc21b128a8@g18g2000yqk.googlegroups.com

> Ja kiedyś stosowałem oddzielną partycję z winzgroźnym lołderem WXP.
> (nawet nazywałem ją starterem)

: Więc tak jak teraz ma difoltowo w7?

Jak difoltowo W7 w moim netbuku. Nie wiem, czy tak jest także
wtedy, gdy W7 jest instalowany z płyty kupionej oddzielnie
(bez komputera) w sklepie. Nawet nie wiem, czy tak jest
z każdym netbukiem z W7.

> Była prymitywnie prosta, więc nieczuła na wirusy.

: Czyli sugerujesz, że tak jest najlepiej?

Nie. Tak próbowałem. I nawet uznałem to za rozwiązanie złe.

> Później odstąpiłem
> od tej metody i ładowałem WXP z normalnej partycji zawierającej ,,pełny''
> WXP. Między innymi był tam wspólny SWAP dla wszystkich partycji Wcoś;
> niestety nie znalazłem prostego sposobu na to, aby w całym komputerze
> był tylko jeden plik z hibernacją -- nie twierdzę, że tego sposobu
> szukałem zawzięcie.

: Czyli tękniłeś za tą wspólną partycją-starterem bo
: mogłeś właśnie tam położyć wspólne (!!!) pliki hibernacji i wymiany?

Plik hibernacji nie był wspólny. Teraz nie ma tego pliku, bo nie ma
miejsca. Gdy kupię większy dysk, zapewne będzie miejsce na hibernację.
(na razie błysk Seagate podrożał, zamiast potanieć; ponadto bliżej mi
do grobu niż do klawiatury -- efekt ,,miłości'' Ozorkowskiej świni
i łachudrowatego Kościoła Jana Pawła II, oby Ozorowski był przeklęty
na wieki!!)

> Z tej partycji startowałem komputer, aby porządkować
> pozostałe partycje systemowe. ?Oczywiście? wywalenie tej partycji (w razie
> padu -- niestety :) jak na razie nigdy nie nastąpił) i skopiowanie w jej
> miejsce którejś z logicznych (partycyjnerem uruchomionym spod flaszki)
> i ustawienie tak powstałej kopii jako aktywnej dawało dobry efekt.

: Czyli właśnie - niepotrzebna jest wspólna partycja-starter.

Chyba tak.

: Lepiej mieć w7ldr + Windows razem na pierwszej podstawowej

Dlaczego na pierwszej i dlaczego ten plik, skoro ja go nie mam?

: partycji - i ją zaraz sklonować ze 2 razy (najlepiej na butowalny
: HDD USB zewnętrzny z mocnym narzędziem do manipulowania partycjami

Mnie nie udało się butowanie W7 z dysku podpiętego poprzez USB.
(ale nie testowałem tego zbyt usilnie -- kiedyś pomyślę
o butowaniu z karty SDHC, ale nie teraz; teraz ledwo żyję)

: - polecam PARTED-Magic, jest też partimage czy jako podobnie.)

Ja wolę Paragony.

> GRUB do ładowania WinZgroźnego nie jest typowym rozwiązaniem,
> ale na tyle popularnym że można je uznać za proste? Ja wolę
> jeszcze prostsze. :)

: Ja akurat mam pewne doświadczenie z GRUBem i jeśli tylko on umie
: zabutowac w7 to fajnie!

Chyba każdy butmendżer umie zbutować każdy system, o ile ten system
w ogóle daje się butować. I nie tyle zbutować potrafi butmendżer,
co uruchomić butowanie. Butuje butlołder, nie butmenadżer.

: Skoro GRUB jest open-source i jeszcze możesz go sobie samodzielnie
: skompilować (np. pod Gentoo) to w pełni masz kontrolę co sie dzieje
: w kompie.

: Tego nie można powiedzieć o EasyBCD i choć wydaje się być
: ułatawiającym życie znacznie narzędziem, przynajmniej
: z opisu, to jednak coś właśnie w jego przypadku spodziewam
: się, że "zbyt PIĘKNIE żeby prawdziwie"!

Ale EasyBCD pokazuje, co robić, aby pozbyć się antymagii danej z W7. :)
Można nim pobawić się i zobaczyć, co ulega zmianom, po czym wszystko
poprzerabiać tak, aby pasowało. :)

Niby można też z editBCD (czy BCDedit -- nie pamiętam) ale wolę EasyBCD.
Można też rzucić okiem do rejestru, ale wolę doświadczenia i EasyBCD.

Paragony nie tylko mają swoje butmenadżery, ale i proponują
doinstalowywanie nowych OSów -- nie korzystałem z tych dobrodziejstw. :)

: 2 partycje podstawowe dla jednego w7 to trochę za duża rozrzutność.

Tak, ale dla W9x mogła być w ogóle tylko jedna podstawowa.
Albo inaczej -- nie można było mieć naraz dwóch, trzech czy
czterech widocznych podstawowych pod W9x. :) (więc jest postęp) ;)

: A gdzie Linuks + XP?
: Bo Linuks też powinien raczej mieć podstawową partycję /boot (z GRUBem).

Moim zdaniem nie warto mieszać zbyt mocno Linuksa z Winzgroźnym.
Linuksy niech zarządzają Linuksami, WinZgroźne WinZgroźnymi, ale
może kiedyś zmienię ten pogląd na lepszy. ;) Trzy podstawowe
(które mogą przejąć sterowanie z MBR jako możliwie aktywne) to dużo. :)

: Chyba, że wszytko powierzymy EasyBCD.

Tak jak powierzenie mechanizmom linuksowym.
Kto Ci każe korzystać z EasyBCD? To coś podpowiada -- nie zmusza.

: Trochę mi się to wydaje podejrzane, przecież to bardzo strategiczne
: miejsce żeby tam umiescić wirusa czy trojana, sam wspominałeś, że
: znane są przypadki, że w EasyBCD bywały wirusy.

Najnowsza wersja chyba ma jakiegoś. :) I w czym to szkodzi? :)
Jak z zabłoconą truskawką -- wkładasz do ust, liżesz, błoto
wypluwasz, truskawkę zjadasz. :)

: Skanning nie daje nam gwarancji bo wyścig zbrojeń trwa!

: Raczej jakoś tak chyba lepiej powierzyć wszystko GRUBowi...

: Ale zaraz... po co "wszystko"? Nie wystarcza przełączać przy butowaniu
: z butmenedżera która partycja jest aktywna? GRUB tak potrafi.

Wpisanie 80 w stosownym miejscu MBR potrafi niemal wszystko.

: Ntldr też. Niech każdy loader siedzi w but-sektorze swojej lokalnej partycji.

Tak jest klasycznie. Każdy system siedzi w butsektorze.
(długim na wiele ;) sektorów) Nawet nazwa pochodzi od butowania.

: Wtedy fajny jest efekt, że "komp pamięta" na czym ostatnio
: pracowaliśmy - co daje bezobsługowość przy restartach!

: Tylko tak... GRUB daje się zainstalowac w lokalnym but-sektorze,
: ntldr też... A czy daje się też to z BCD lub EasyBCD?

WXP ładuje się jak wczesne WiznZgroźne.
Nie pamiętam które.

Ani BCD nie mieści się w butsektorze, ani GRUB.

-=-

Jak zrobisz -- co za różnica? Obyś zrobił to tak,
żebyś Ty nad tym panował, nie to nad Tobą. :) Lubisz
GRUBa i możesz to posatwić na tym czymś -- OK.

--
  ^  750 25  27     .     .04       .                       749      ^c 440                    .                               438