Re: Jak archiwizować dane?

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat 11 Sep 2010 - 15:44:47 MET DST

On 2010-09-11 13:15, ochocki@op.pl wrote:
> Witam
>
> Zastanawiam się nad wyborem metody archiwizowania danych.
> Chodzi o amatorskie przechowywanie prywatnych zdjęć, trochę filmów,
> muzyki itp. Na razie dowiedziałem się, że:
> - płyty DVD są dobre na krótką metę i się rysują;
> - zewnętrzne HDD lepsze, ale żywotność też nie najlepsza
> - flash tak jak HDD, ale "łatwo zgubić" (co to w ogóle za argument?)
>
> Sęk w tym, że wszędzie żywotność nośnika zależy głównie od ilości cykli
> jego zapisania. A moja koncepcja archiwizacji polega na zapisie danych,
> [...]

Nic nie jest 100%, taką filozofie stosuj do wszelkich technik
składowania danych.

Chcesz mieć wygode i w miare bezpieczne dane - polecam dwa dyski w
mirrorze, najlepiej w NAS działający niezaleznie od głównego
peceta/laptopa z zasilaniem awaryjnym.

Wymiana dysków co kilka lat. Koszty wymiany zazwyczaj są znikome. Do
tego możesz zaimplementować mechanizmy weryfikujące poprawnośc działania
urzadzeń itd itd. Nie chce nawet myśleć o weryfikacji np. setki płytek
DVD/BR i ew. ponownej archiwizacj gdy de facto wszystko z tych płytek
wejdzie na jeden dysk.

pozdrawiam

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/