Re: Domowy NAS i przyległości

Autor: Maciek <babcia_at_jewish.org.pl>
Data: Fri 10 Sep 2010 - 12:58:45 MET DST

Dnia 2010-09-10, o godz. 10:24:04
"...::QRT::..." <nie.m@m.mejla> napisał(a):

> wisz ja to z Linuxem nie miałem kopletnie NIC doczynienia. Ot
> widziałem go tylko u syna w szkole w pracowni komputerowej. Nawet od
> windowsowej lini polecań raczej trzymam sie z dala i zasadniczo tylko
> czasami robiłem sobie pliki bat do nero czy ghostscripta.
> Więc jednak mam pewne obawy z tym związane :)

Instalacja Linuxa (mówię o dystrybucjach desktopowych) czy takie
FreeNAS opartego na FreeBSD w chwili obecnej stopniem skomplikowanie
nie różni się dla laika od instalacji Windows. No nie trzeba wklepywać
seriala i aktywować ;-) Oczywiście jakies pojęcie trzeba mieć jeśli
chcesz zrobić coś specjalizowanego ale przy w miarę standardowym
sprzęcie nie ma problemów. Środowiska znakowego używają głównie
informatycy i hobbiści - do codziennego działania nie jest zbytnio
potrzebne. Wiesz - ja na maszynie z której klepię terminala używam
głównie do odpalenia ssh i łączenia się z innymi maszynami. Lokalnie to
środowisko graficzne. A od Windows i tak się nie uwolniłem - system
kamer w jednym miejscu ma soft działający tylko pod IE więc musiałem na
wirtualnej maszynie go zainstalować.

A co do np. FreeNAS to po prostu ściągasz obraz płytki, wypalasz i
startujesz komputer. Ustawiasz IP i dal;ej jak w innych NAS-ach masz
konfigurację via wbudowany serwer WWW. Oczywiście trzeba chwile
poczytać by pokonfigurować całość pod siebie ale to samo
(użytkownicy,hasła, uprawnienia, usługi, adres IP NAS-a etc.) musisz
zrobić w kazdym z urzadzeń. A tu - jak poczujesz taka potrzebę i się
poduczysz - masz system otwarty i możesz go modyfikowac tak jak tego
potrzebujesz. NAS w pudełku zwykle na to nie pozwala.

Zdrówko