Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Fri 10 Sep 2010 - 10:31:58 MET DST

"Ingarden" i6cht3$1qf$1@news.task.gda.pl

> Jak to?
> http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif

Proponuję Nobla. :)

Chyba, że mamy tu inną zależność:

 od napięcia zależy prąd i wydzielana moc oraz temperatura żarnika
 od temperatury żarnika zależy rezystancja

> Jasne, skrót myślowy. Świeci widzialnym światłem już przy 30V.

Proponuję definiccję choćby z Wikipedii:

   http://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystancja

   Rezystancja przewodnika o jednakowym przekroju poprzecznym
   do kierunku przepływu prądu jest proporcjonalna do długości
   przewodnika, odwrotnie proporcjonalna do przekroju i zależy
   od materiału, co wyraża wzór:

   gdzie

   l — długość elementu,
   S — pole przekroju poprzecznego elementu,
   ρ — rezystywność przewodnika.

   Rezystywność, zwana oporem właściwym, jest oporem elementu
   o jednostkowej długości i jednostkowym polu przekroju poprzecznego.

   W obwodach prądu przemiennego natężenie prądu zależy nie tylko
   do rezystancji lecz także od reaktancji elementu. Uogólnieniem
   i rozwinięciem pojęcia rezystancji w obwodach prądu przemiennego
   na elementy pojemnościowe (kondensator) i indukcyjne (cewka) jest
   impedancja. Rezystancja jest wówczas częścią rzeczywistą impedancji
   zespolonej.

I ten opór właściwy zależy od temperatury, ale nie zależy od napięcia. :)

     Zależność oporu od temperatury określa związek:

     R = R0(1 + αλt)

     R - opór w danej temperaturze
     R0 - opór w temperaturze np. 0oC
     α - współczynnik termiczny oporu
     λt - odchylenie temperatury od podstawowej (np. od 0oC -- j/w)

     http://pl.wikibooks.org/wiki/Fizyka_dla_liceum/Pr%C4%85d_elektryczny

| tym mogę zgodzić się. Ale nie z tym, że opór zależy od napięcia, chyba
że w wyniku zależności oporu od temperatury. Jeśli nawet pokazany przez
Ciebie wykres http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif jest jakoś
prawdziwy, to dlatego, że wyższe napięcie spowoduje wyższą temperaturę
w pozostałych warunkach niezmiennych (ta sama temperatura otoczenia na
przykład) a nie dlatego, że opór przewodnika zależy od napięcia.

Zamroź ten żarnik ciekłym azotem :) (poprzez zanurzenie w ciekłym azocie)
i wówczas zmierz zależność jego oporu od przyłożonego napięcia. :)

-=-

W powietrzu opór może zależeć od przyłożonego napięcia -- bo pod dużym
napięciem może dojść do zjonizowania powietrza. Ale powietrze nie jest
przewodnikiem, lecz izolatorem. W półprzewodnikach także można znaleźć
zależność oporu od napięcia.

--
   .'O`-'     ., ; o.' eneuel@eneuel.comyr.com '.O_'