Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego

Autor: Yakhub <yakhub_at_gazeta.pl>
Data: Sun 15 Aug 2010 - 12:25:23 MET DST

Dnia Sun, 15 Aug 2010 08:32:43 +0200, MC napisał(a):
> Generalnie gdyby studenci i absolwenci wiedzieli więcej o sprzęcie to pytan
> na tej grupie byłoby o wiele mniej.

Bzdura. Większość sensownych postów na tej grupie dotyczy tak naprawdę nie
samego sprzętu, ale rynku. A znajomości rynku się nie da nauczyć w szkole -
trzeba po prostu na bieżąco śledzić sytuację, monitorować ceny i wiedzieć o
nowościach. A to mało komu się chce i - bądźmy szczerzy - mało komu jest
potrzebne.

> Co prawda procesor składa się z tranzystorów niemniej jednak znajomość
> działania tego drugiego niezbyt się przydaje do wyjaśnienia pracy
> pierwszego.

Przekłada się. Tak w skrócie napiszę, czego się dowiedziałem na swoich
studiach:

- To jest tranzystor. Ma takie i takie charakterystyki. Można z nim zrobić
to, to i to.

- Jak połączymy tranzystory tak i tak, to otrzymamy bramkę logiczną. Z
bramką możemy zrobić to to i to. Tranzystory możemy też łączyć inaczej
(nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne bramki.

- Jak połączymy bramki tak i tak, to otrzymamy przerzutnik. Z
przerzutnikiem możemy zrobić to i to. Bramki możemy też łączyć inaczej
(nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne przerzutniki.

- Łącząc ze sobą bramki i przerzutniki możemy zbudować komórkę pamięci,
kilka rodzajów rejestrów, sumator i inne praktyczne kawałki.

- Łącząc ze sobą te kawałki, możemy zrobić mikroprocesor - na przykład typu
x51.

- Do x51 możemy podłączać różne inne urządzenia, wystarczy tylko podpiąć
się do nóżki i oprogramować - kolejno: diodę LED, przycisk, klawiaturę
matrycową (prawie jak klawiatura), wyświetlacz LCD (prawie jak karta
graficzna), przetwornici AC i CA (prawie jak karta dźwiękowa), EEPROM
(prawie jak dysk).

- Jak chcemy podłączyć trochę więcej tych urządzeń, musimy wyprowadzić z
procesora magistrale adresową i danych, zrobić dla nich dekoder adresów,
przydaje się też kontroler przerwań i max232 do obsługi transmisji
szeregowej - czyli prawie jak chipset.

W efekcie mamy co prawda bardzo prosty, ale jednak pełnoprawny komputer.

Ale wiedząc to wszystko, czyli - właściwie - mogąc zbudować komputer z
tranzystorów - wciąż nie znamy odpowiedzi na pytanie "Jaki najlepiej kupić
komputer za X zł".

--
Yakhub