Re: Wybor zasilacza

Autor: zenek <zenek_at_op.pl>
Data: Wed 11 Aug 2010 - 19:11:06 MET DST

W dniu 2010-08-11 17:41, BQB pisze:

> Nie było 30 lat temu na uczelni? Dziwne, mnie tego uczyli już w
> podstawówce na fizyce. Ale dokształć się:
>
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprawno%C5%9B%C4%87

Pozwole sobieuzupelnic:
"
Jednym z parametrów zasilacza jest jego sprawność energetyczna.
Sprawność to stosunek mocy zasilacza oddawanej na jego wyjściu, do mocy
pobranej z sieci energetycznej. Różnica między mocą pobraną, a oddawaną
jest emitowana w postaci ciepła i promieniowania
elektromagnetycznego[2]. Sprawność wyraża się typowo w procentach. Im
wyższa sprawność tym mniejsze straty energii w zasilaczu. Zasilacze o
wysokiej sprawności wydzielają mniej ciepła, dzięki czemu można w nich
montować wentylatory o mniejszej wydajności lub pasywne chłodzenie.

Sprawność zasilaczy zależy od obciążenia zasilacza, osiągając
najmniejszą sprawność dla małego i bardzo dużego obciążenia i waha się w
tej chwili pomiędzy 40%, a 85%.[2]. W celu poprawy sprawności zasilaczy
komputerowych wprowadzono serię certyfikatów 80 PLUS, które gwarantują
sprawność zasilacza przekraczającą 80%[3]."

Jednak jak mozna mowic o sprawnosci jak zaden producent nie podaje
tego parametru a jedynie wartosci max wyjsciowe czyli prad i napiecie.