Re: Jak się zabezpieczyć przed wypaleniem HDD?

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Wed 05 May 2010 - 00:24:30 MET DST

"ToMasz" napisał:

> 2 - 12V+5V - akumulatorki na stałe do wtyczek
> 3 - przy dowolnej awarii, zasilacz nie powinien "dawać" napięcia(prądu)
> wiecej niż nominalne wartości.

? Że niby te akumulatorki ograniczą napięcie do ich nominalnej wartości?

> od czasów zx spectrum nie trafił mi sie taki wypadek.

W ZX Spectrum siadała przetwornica na płycie, nie w zasilaczu. Ten biedny
zasilacz ledwo się
wyrabiał z nominalnym napięciem, o wyższym, który by spowodował awarię
spectrumny mógł co najwyżej pomarzyć w czasie jałowej pracy.

> PS jeśli to naprawde gardłowa sprawa, to moze zasilaj dyski z zasialczy
> 12/5 V transformatorowych?

A to co za wynalazek? Bo jeśli masz na myśli klasyczny zasilacz
transformatorowy ze stabilizatorem szeregowym to po pierwsze musiałby mieć
radiator wielkości cegły, po drugie taki stabilizator wymaga napięcia
wejściowego wyższego o ~3V od stabilizowanego, więc w razie draki układy
5-woltowe dostałyby co najmniej ośmiowoltowego kopa.
Zresztą nad zabezpieczeniami zarówno wyjść zasilacza jak i wejść dysków już
pomyśleli ich producenci (z różnym co prawda skutkiem), więc tutaj amatorska
partyzantka niewiele pomoże. Jak tu już napisano - chronić trzeba dane, a
nie (z definicji nietrwałe) nośniki.

JoteR