Re: [OT] Re: Poszukiwania karty wi-fi

Autor: WiesłaW <nawu_at_usun.poczta.onet.pl>
Data: Thu 15 Apr 2010 - 16:27:36 MET DST

Dnia 14-04-2010 o 07:54 morebo napisał na pl.comp.pecet:

> Tak, ostatnio zmieniło się, "pisze" jest od niedawna poprawne :)

Mam nadzieję, że użytkownicy wybaczą mi, ale nie mogę tego tak zostawić.

Panowie, albo podajcie źródła, albo nie rozsiewajcie nieprawdziwych
informacji, bo robicie zamieszanie.
Słowo "pisze" np gazeta, może co najwyżej być uznane jako potoczne.

http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=761:
co-pisze-recepcjonistka&catid=44:porady-jzykowe&Itemid=58

http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=8424
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=10231
Prof. Jerzy Bralczyk rozmowa z 17 grudnia 2009
http://czat.onet.pl/1590066,2,2,archiwum_dyskusji.html

<~niewiedzący> Panie profesorze, czy używanie określenia "pisze" w
kontekście "jest napisane" jest już poprawnym sformułowaniem? Pytam,
ponieważ "plotki" po świecie krążą, iż zostało to sformułowanie w tej
formie "uznane za poprawne".

<prof_Jerzy_Bralczyk> Jeszcze nie.

Moje pytanie: która z form jest prawidłowa: Tutaj jest napisane, czy Tutaj
pisze? Serdecznie pozdrawiam.

Oczywiście Tutaj jest napisane. Ta druga konstrukcja, choć bardzo częsta
w potocznym języku, wciąż jest błędna.
------
Przytoczę wypowiedź prof. Jana Miodka, który w swoim programie emitowanym
na
antenie TVP3, oddział Wrocław, odpowiedział na pytanie zadane przez
telewidza,
że obie formy sformułowań jest napisane i pisze są dopuszczalne, ale
bardziej
wskazana jest jednak ta druga.

Niektórzy językoznawcy gotowi są już przyznać status poprawności w języku
mówionym nie tylko konstrukcji Tutaj pisze, ale także np. formie poszłem.
Poczekajmy, aż za językoznawcami nadążą słowniki.
http://wszpwn.com.pl/?page=nowosc&arti_id=3865

--
WiesłaW
Opera Mail