Re: Procesor a wtyczka zasilania

Autor: WiesłaW <nawu_at_usun.poczta.onet.pl>
Data: Thu 08 Apr 2010 - 19:52:17 MET DST

Dnia 08-04-2010 o 16:52 Mich@l napisał na pl.comp.pecet:

> Jest sobie płyta Gigabyte MA785GM-US2H. Producent chwali się że wspiera
> procesory do 140W TDP. Na płycie jest gniazdko zasilające ATX 12V
> 8-pinowe. Ale zasilacz ma wtyczkę tylko 4-pin. Czy będzie to
> ograniczeniem dla co bardziej prądożernych procesorów?

Gniazdo EPS 12V 8pin zostało wprowadzone do zasilania stacji roboczych
i platform wieloprocesorowych, ale w związku z coraz większym
zapotrzebowaniem na prąd desktopowych procesorów, wprowadzili to
gniazdo również producenci zwykłych płyt. Nie wyobrażam sobie jednak
jakim cudem mogłoby zabraknąć procesorowi energii.

Dla tego rodzaju molexa (4pin) przyjmuje się prąd max 8A/linię. Ponieważ
posiada on 2 linie po 12V, wynika z tego: 12x2x8=192A
Dla gniazda 8pin jest to 7A/linię i wychodzi aż 336A dla procesora!
Do tego dochodzi 24pinowy molex z dwoma dodatkowymi liniami 12V po 6A.
Twoja płyta jest zgodna ze wszystkimi powyższymi standardami. Jedynie
jeżeli nie podłączysz nic w to gniazdo, płyta się nie uruchomi.

Moim zdaniem jednak wszystko zależy od "inwencji twórczej" producentów
płyt głównych i .. zasilaczy. Podobno są płyty gdzie nie da się ich
uruchomić bez włożenia 8pin, lub chodzą niestabilnie.
W zasilaczach natomiast chodzi prawdopodobnie o obciążalność linii 12V.
Załóżmy, że zasilacz posiada dwie linie 12V po 120A. Procesor potrzebuje
natomiast 140A. Cóż z tego, że gniazdo wytrzyma? Dopiero jak dołożymy
drugą linię, procesor dostanie odpowiedni prąd.
Według mnie producenci płyt głównych zabezpieczają się takimi
rozwiązaniami.
Zostaje jeszcze sprawność sekcji zasilania procesora na płycie głównej,
ale to już inny problem.

--
WiesłaW
Opera Mail