Re: Długotrwałe przechowywanie danych

Autor: Przemysław Adam Śmiejek <niechce_at_spamu.pl>
Data: Mon 08 Mar 2010 - 13:09:16 MET

W dniu 2010-03-08 12:58, kamil pisze:

> Benzyny olowiowej do dwusuwow tez juz nie dostaniesz na kazdym Shellu,
> ale dla 99.999999% ludzi jest to rownie uciazliwym problemem, co brak
> kompatybilnosci 15-letniego oprogramowania z nowym sprzetem.

Ale nie o tym mówiliśmy. Wątek rozpoczął się od długotrwałego
przechowywania danych. I pokazałem, że nie ma się co martwić nośnikami.

Poza tym, problem 99,999999% ludzi się zacznie jak nagle za 30 lat ich
księgowa nie będzie umiała dotrzeć do potrzebnych danych dla wyliczenia
emerytury np.

Już miałem taki problem. Jak koło końcówki lat 90 była reforma ZUS, to
były te jakieś udziały startowe czy coś w ten deseń. Nie pamiętam, bo
wtedy się tym zupełnie nie przejmowałem.

I ostatnio właśnie próbowałem ze starego, nieistniejącego programu
wygenerować listę osób, która to otrzymała w jednej szkole. Dane były
zarchiwizowane na dyskietce, ale program nie odpalał się pod XP. Sypał
błędami i tyle. Na szczęście baza była w miarę prostym dbfem i inne
narzędzie mi wygenerowało ten prosty spis.

Ale wyobraźmy sobie np. wspomniane QNT. Archiwizujemy np. dane z roku
2003 na CD. Za 40 lat mamy dane, ale co z tego? Nie umiemy wyciągnąć z
tego list płac.

Czy właśnie wspomniane przeze mnie dokumenty w LWP. Tak, wiem, mam se
polukać te sharewary... Polukam, może tu będzie nadzieja, bo LWP był
dość popularny. Ale np. TAG? Załóżmy, że musisz dotrzeć do stworzonej w
Tagu dokumentacji. Masz ją zgraną na CD i co? (zakładam, że jesteś dość
stary, żeby wiedzieć co to tag :D). Albo nawet ów LWP... Parę lat temu
nie znalazłem... Może źle szukałem, ale tak czy siak, nie znalazłem.
Więc problem danych i ich niemożności odczytania pozostawał.

Albo kiedyś miałem zaszyfrowane dane w postaci dysków z PGPFreeware.
Później z pakietu wycofano narzędzie do tych szyfrowanych dysków. Nawet
nie wiem czy PGP Freeware nadal istnieje. No ja wiem, że dzisiaj się
używa TrueCrypta. Ale powiedzmy, że masz zarchiwizowane dyski z tajnymi
danymi w postaci plików z PGPFreeware.

Zwracam uwagę na globalny problem.

--
Przemysław Adam Śmiejek