Re: G³o¶ny komputer a dobre ch³odzenie

Autor: Netx <nospam_at_gazeta.pl>
Data: Wed 11 Nov 2009 - 22:26:27 MET

egon pisze:
> Wszed³em w Biosa i faktycznie by³o nastawione na maksymaln± prêdko¶æ
> wiatraka PCU. Znacznie ciszej chodzi komputer. Wiadomo, bed± wiêksze
> temperatury, wiêæ co w zwi±zku z tym?

Taktowanie (w MHz/GHz) nowych CPU oraz ich napiêcie zasilania
jest obni¿ane automatycznie w momencie gdy nie s± one w pe³ni
obci±¿one (gdy siê nie zapu¶ci oprogramowania
wykorzystuj±cego intensywnie CPU). Warto siê upewniæ czy tak
jest na pewno w³±czaj±c darmowy program CPU-Z i obserwuj±c
przez chwilê czy napiêcie i zegar faktycznie spada gdy nic
siê nie robi i wzrasta przy obci±¿eniu komputera (gdyby nie
dzia³a³o to w ten sposób to trzeba mo¿e jaki¶ dodatkowy
sterownik CPU zainstalowaæ albo w³±czyæ co¶ w BIOS).

Dziêki wymienionym metodom przy ma³ym obci±¿eniu CPU mniej
siê grzeje i BIOS wykorzystuje to obni¿aj±c prêdko¶æ wiatraka
i zwiêkszaj±c pod obci±¿eniem. Mo¿na to z regu³y "us³yszeæ".

Dodatkowo istnieje mo¿liwo¶æ monitorowania temperatur CPU
przez darmowe programy CoreTemp, SpeedFan itp. Mo¿na sobie
przez chwilê pomonitorowaæ czy temperatury s± ok.

> Czy w momencie przekroczenia
> okre¶lonej temperatury zacznie szybciej wirowaæ wiatrak?
Tak powinno to dzia³aæ.

> Z tego, co
> zrozumia³em, w Biosie s± dwie funkcje, ¿e ma myæ "dostêpne" ciche dzia³anie
> lub nie. Poza tym s³ychaæ w tle jeszcze irytuj±ce warczenie, ale zapewne
> jest to wiatrak od grafiki.
Mo¿na u¿ywaj±c np. gumowego elastycznego ko³eczka spróbowaæ
na chwilê zatrzymaæ wiatrak GPU aby siê upewniæ czy winna
jest karta grafiki

> Czy takie wiatraki te¿ mo¿na wymieniæ?
Mo¿na, s± nawet gotowe rozwi±zania np. od Arctic Cooling.

Jednak w przypadku kart graficznych poni¿ej GTX285 (od
nVidii) mo¿na programowo obni¿yæ prêdko¶æ wiatraka karty
graficznej.
Np. u mnie wiatrak by³ domy¶lnie na 40% bez obci±¿enia i by³
do¶æ ha³a¶liwy. U¿ywaj±c darmowego programu RivaTuner
stworzy³em profil "nie do grania w gry komputerowe" w³±czany
klawiszami ctrl+f9, w którym taktowanie karty jest
wielokrotnie zmniejszane a wiatrak chodzi na 25% (zamiast
domy¶lnych 40%). To wystarcza aby mojej karty nie by³o
s³ychaæ (GTX260 c216) gdy nie gram. temperatura gpu jest w
tej chwili ~56*C co jest ca³kowicie bezpieczne (ta karta mo¿e
chodziæ na sta³e nawet do 70*C)
Tylko do programu RivaTuner trzeba mieæ trochê determinacji
bo bez ingerencji w zak³adce "PowerUser" nie da siê za mocno
obni¿yæ taktowania itp. Wszystko jest opisane na forach
dyskusyjnych itp. stronach.

> I jeszcze
> jedno pytanie. S³ysza³em o ch³odzeniu wodnym, czy kto¶ to z Was praktykuje?
> Mo¿e s± jeszcze inne alternatywy, które sa "atrakcyjne" w stosunku do
> wiatraczków?

Osobi¶cie trochê mi siê k³óci woda z komputerem (pewnie zaraz
zostanê przekrzyczany przez zwolenników ch³odzenia wod±), ale
przede wszystkim daje siê wszystko tak wyciszyæ przy
ch³odzeniu powietrznym ¿e najg³o¶niejszy jest szum
obracaj±cych siê talerzy dysków twardych, wiêc nie widzê
sensu inwestowaæ w ch³odzenie wodne dopóki nie mam dysków SSD.

Pozdrawiam,
Marek