Re: UPS na 2 komputery

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Wed 21 Oct 2009 - 00:11:20 MET DST

freewolny pisze:
> Podepnę się. Jest w jakiś sposób zrealizowane automatyczne zamykanie
> dwóch takich kompów podpiętych do jednego zasilacza awaryjnego? Do
> bardziej profesjonalnych rozwiązań zasilania nie miałem dostępu stąd
> pytanie.
Odpowiem ci na przykładzie upsów APC:
a) rozwiązanie na poziomie upsa: większość z nich (większych zwłaszcza,
i seria Smart) ma miejsce na "expansion card", gdzie można wsadzić karty
albo ethernet (i wysyłać "alert administracyjny" do zamknięcia systemów
przez sieć), albo kartę "z dwoma wyjściami rs232" (plus wyjście samego
upsa) co daje możliwość podpięcia po rs232 do 3 komputerów na raz, albo
możesz zastosować zewnętrzny "com expansion" - chyba do 8szt rs232
widziałem, obudowa rack
b) rozwiązanie softowe - też przez sieć. Upsy apc obsługuje np soft
apcupsd (pod większość systemów) który może działać na zasadzie
klient-serwer. Część Serwer działa na jednym komputerze, który ma
fizyczne połączenie z upsem (rs232 lub usb), a na wszystkich komputerach
które mają być zamykane (włącznie z tym który jest serwerem) chodzi
Klient, który już robi co mu się skonfiguruje... Również
apc-oryginalny-soft typu PowerChute ma taką funkcjonalność. Niestety do
tego musisz mieć ten jeden komputer-serwer włączony cały czas.
c) rozwiązanie "adam słodowy" - ups z wyjściem rs232 w trybie "dumb"
(czyli backups lub smart przełączony w tryp "dumb" czyli głupi) - wtedy
rs232 nie wykonuje transmisji szeregowej, a jedynie sygnalizuje zwarciem
odpowiedniego pinu przejście na pracę bateryjną, i zwarciem drugiego
pinu "koniec baterii za chwilę". Taki sygnał łatwo przez transoptory
podłączyć pod RS232 komputerów kilku, w których odpowiedni soft (nawet
windowsowa obsluga ups) to odpowiednio zinterpretuje.