Re: Dyski SSD a SAS / SCSI

Autor: Adas <adsflvasfdlvasfdWYTNIJTO_at_onet.pl>
Data: Mon 12 Oct 2009 - 21:12:36 MET DST

> I tu też nawoływałbym do określenia, czy tak szybki dysk
> jest potrzebny, bo z CAD/CAE bardziej mi się kojarzy dużo
> pamięci, porządna grafika i szybkie CPU, a nie bardzo szybki,
> losowy i wielodostępny odczyt/zapis wielu małych plików.
> Ale nie jestem specjalistą, więc wątkotwórca musiałby
> sprecyzować czy dysk *faktycznie* stanowi wąskie gardło,
> czy też po prostu szuka czegoś, co skróci czas obliczeń
> z godziny do 55 minut.

Dysk nie jest wąskim gardłem w CAE (ale to też zależy od programu / typu
obliczeń i przedmiotu obliczeń). W CAD najważniejsze sa 1. CPU i RAM 2. Karta
pro (typu NVIDIA Quadro czy ATI FIRE GL). W CAE: CPU i RAM, a dalej dysk.

Przykładowo w ANSYS-ie (to soft CAE który mamy w pracy) wydajność dysku nie jest
najważniejsza, ale jest istotna - tu są rekomendacje ANSYS Inc.:

http://www.kxinc.com/content/Products/ANSYS%20General/ANSYS%2011.0%20Recommended%20configurations%20guidelines.pdf

Ja nie chcę, nie zamierzam do domowych zastosowań budować macierzy RAID z dysków
SSD SCSI żeby mieć super wydajność i zaoszczędzić jak kolega pisze ok. 10% czasu
na całych obliczeniach, choć i to czasem byłoby na plus, bo obliczenia nie
rzadko trwają kilka godzin (na moim Q6600 z 8 GB RAM). Choć bywało że i
zajmowały 2,5 doby.

Tak jak pisałem dysk nie jest najważniejszy, ale jest istotny. Pozostaje jednak
przy kupnie jednego szybkiego dysku (na OS i programy CAD/CAE), a nie macierzy
(RAID).

Fajnie że wątek się rozrósł, będę przyglądał sie co się tu dzieje. Nie mogę za
dużo pisać ze względu na ograniczenia niusy.onet.pl :(

Dzieki!
Adas