Re: Wybor laptopa

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 11 Oct 2009 - 01:16:57 MET DST

** Marx <Marx@nospam.com> wrote:

> Witam Potrzebuje porady w dziedzinie laptopow, a nie znam sie na nich za
> bardzo. Wymagania sa skromne: cena 4-5 tys zl. Laptop przeznaczony dla
> starszej osoby

Dla starszej osoby:

1. Matryca o niezbyt wysokim stosunku DPI. Jak rozumiem tam pewnie będzie
Windows, a ten system niespecjalnie radzi sobie z sensownym skalowaniem fontów,
ikon i innych elementów interfejsu. Zakładam, że starsza osoba ma z reguły
lekkie czy mniej lekkie problemy ze wzrokiem. Czyli generalnie dla ekranu 13
cali to maks 1024x600, dla 15" (z hakiem) 1280x800 itd. Tak czy inaczej przed
zakupem trzeba posadzić delikwenta przed żywym egzemplarzem i zapytać go czy
może wszystko bez problemu odczytać. Generalnie ja nie mam żadnego problemu ze
wzrokiem, a z monitora 24" o rozdzielczości 1,920x1,080 z odległości około
metra ledwo czytam.

2. Osoba starsza z reguły ma gorszą motorykę czyli napewno to musi być minimum
15" laptop ze względu na rozmiar klawiszy. Koniecznie dokup do tego myszkę bo
trackpad/trackpoint są po prostu niewygodne.

> do obsługi n-k i ogolnie pojetego internetu, przegladania zdjec z cyfrowki,
> czyli standard.

Te wymagania spełnia KAŻDY nowy laptop obecny na rynku.

> W sumie to sam sie zastanawiam w ktorym kierunku isc. Na pewno grafika moze
> byc slabiutka, bo nikt gral nie bedzie.

Mi się wydaje, że idziesz w kardynalnie złym kierunku bo z reguły jak się coś
kupuje to chcesz mieć najlepsze parametry za jak najniższą cenę. A nie od razu
stawiasz wymaganie, że grafika może być słabiutka - czemu? Nikt nie będzie grał
ale może jednak będzie? Może odpali Google Earth czy coś podobnego - tutaj
jednak lepsza grafika daje lepsze efekty itd. Ergo po co to napisałeś? :)

> Na pewno musi to byc laptop porzadnej firmy.

Co za różnica jaką ma markę? Może chodzi Ci o dobre warunki serwisu? Zastanów
się czy chcesz mieć gwarancję:

- w krótkim czasie np. 4 godziny w dniu roboczym
- na całym świecie
- przez więcej niż N lat

Itd. z reguły za rozszerzoną gwarancję i markę się dopłaca. Ale warto. Jeżeli
komputer ma służyć do prostych zadań to będzie adekwatny przez długi okres -
skoro tak to powinien mieć długą gwarancję.

> Kupowany nie w internecie tylko prawdopodobnie w MM.

Co to za wymaganie? Kup se gdzie chcesz. Skoro koniecznie chcesz mieć drożej.
Obecnie zamawiając przez Internet kurier przywozi Ci towar do drzwi, płacisz i
masz. Jak wolisz się błąkać po MediaMarkcie to Twoja sprawa ale po co o tym
piszesz?

> powinien miec wbudowane wifi.

Każdy nowy ma.

> Dobrze aby laptop byl w miare odporny - po domu krazy 2 letnie dziecko. i
> moze sie zdarzyc ze bedzie mialo jakis glupi pomysl - ale bez przesady, nie
> ma to byc sprzet na pustynna burze..

Laptopy są w wariantach - zwykłe i heavy-duty. Zwykły jest zwykły i każdy taki
jest. Heavy-duty jest odporny na wiele czynników, ale za to się dopłaca (sporo
i to jest główny element wpływający na cenę). Z tego co rozumiem to chcesz
zwykły. Zwykły laptop będzie miał problem z zalaniem, padem z metra na beton,
walnięciem w matryce, urwaniem klawisza itd. Jak chcesz komputer dla dwulatka
to Heavy-duty i tyle - ten przetrwa. Zwykły nie.

> Fajnie gdyby procesor byl dwurdzeniowy - komfort pracy podnosi sie wyraznie,

Bzdura. Ale innych już praktycznie i tak się nie montuje.

> ale nie jest to konieczne Milo gdyby w zestawie byla jakas atrakcyjna torba,

Atrakcyjną torbę kup sobie oddzielnie.

> Wazne sa mozliwosci rozbudowy - w komplecie bedzie pewnie Vista, a to lubi
> RAM.

Laptopów poza wymianą dysku i ew. dodaniem pamięci się nie rozbudowywuje. Włóż
od razu 4GiB i tyle, Vista (32bit, a 64 dla laika nie polecam) i tak więcej nie
łyknie, RAM jest śmiesznie tani.