Re: Film i włączone WiFi kończy się freezem systemu

Autor: AcePL <ace_at_op.home.pl_smieciom_nie>
Data: Thu 30 Jul 2009 - 14:09:15 MET DST

Radosław Sokół <rsokol@magsoft.com.pl> napisał(a):
> Pytanie podstawowe: jaki system operacyjny był firmowo za-
> instalowany na tym komputerze i czy robiłeś jakąś reinsta-
> lację nie z płyty dostarczonej z komputerem?

Komputer miał zainstalowany windows xp professional, nie wiem czy była to
instalacja oryginalna - podejrzewam że nie, bo laptop ma mnóstwo naklejej
po francusku, a windows był polski. Przeinstalowałem go po pewnym czasie,
zamieniając na windows xp pro sp2. Obecnie na kompie - po problemach z
rejestrem (trochę namieszałem) - działa win xp pro sp3. XPproSP2
instalowałem z własnoręcznej kopii oryginalej płyty instalacyjnej, SP3
pochodzi z internetu.

> Pytanie dodatkowe: czy ten moduł WiFi był zainstalowany
> firmowo w komputerze, czy jest "samowolką"?

Absolutna samowolka - sam instalowałem nawet antenę. Czy w serii xe4100
karty wifi były instalowane fabrycznie? Nie wiem, ale w instrukcji
serwisowej do HP OB XE4100/XE4500 pisze wyraźnie, jak kartę wifi
zainstalować. Nigdzie w tym dokumencie nie ma zastrzeżenia, że karty wifi w
serii xe4100 zainstalować nie można.

> Nieprawda :)

A możesz mnie oświecić?

> A po co chcesz mieszać w przerwaniach?

Żeby się upewnić, że zakłócenia przy odtwarzaniu dźwięku w tym samym czasie,
 kiedy odbywa się transmisja wifi oraz zawieszanie się przy odtwarzaniu
plików a/v przez sieć LUB przy włączonej (enabled) karcie wifi nie są
spowodowane konfliktem w zasobach. Podejrzenia co do problemów z kartą wifi
opierają się na tym, że system przestaje stabilnie pracować gdy karta wifi
jest używana. Zaś znikają gdy przestaje być używana czyli gdy jest
podłączony kabel LAN i karta LAN przejmuje ruch sieciowy.

Garść informacji dodatkowych:
1. Przy zainstalowanym WinXpProSp2 (i tych samych sterownikach - czyli
"fizycznie" mowa o tych samych plikach) zakłócenia w odtwarzaniu dźwięku
równolegle z transmisjami wifi są znacznie mniejsze i rzadsze (o około 95
proc)
2. Przy zainstalowanym WinXPSp3 (i sterowniki jak wyżej) przy wznawianiu
systemu z hibernacji pojawia się za każdym razem błąd
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
3. Po zaktualizowaniu sterowników karty wifi do wersji 9.0.4.39 (z czerwca
2009) komputer zawiesza się jedynie przy odtwarzaniu plików a/w przez sieć.

> Mnie się nigdy nie zdarzyło.

Mnie też nie, ale są takie informacje w internecie.

Chyba nie chcesz powiedzieć, że problemy - na przykład dość popularne wśród
graczy - znikają same z siebie po przeniesieniu na przykład karty
dźwiękowej do innego gniazda lub po wymuszeniu przydzielania IRQ dla karty
graficznej (a im nowszej i mocniejszej tym wyżej to włączenie IRQ jest na
liście w FAQ)?
Jest oczywistym, że większość tych problemów spowodowanych jest przede
wszystkim niechlujstwem w sterownikach niż w samym mechaniźmie ACPI lub
jego implementacji MS, ale z kolei jak byk stoi, że 'System Windows
przydziela zasoby na podstawie informacji zawartych w sterowniku
urządzenia".
Cały czas zwracam uwagę na to, że taka a nie inna polityka usprawnia,
poprawia czy naprawia hurtem 95 proc. problemów, ale jednocześnie
uniemożliwia zupełnie naprawienie pozostałych 5 proc.