Re: Przenosne HDD

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 26 Apr 2009 - 00:02:50 MET DST

W dniu 25.04.2009 17:08, Netx pisze:
> Z ciekawości sprawdziłem ile mam ważnych danych - wychodzi kilkanaście
> GB (bez kompresji). Więc najważniejsze dane faktycznie można zgrać na
> płytki. Kuszący byłby do tego też pendrive - na Allegro widzę Kingstony
> 16GB już za 110zł, ale rozumiem z Twojej wypowiedzi że płytki będą
> pewniejsze.

Niekoniecznie *pewniejsze* (ba, w zasadzie dysk twardy w
przeliczeniu na pojemność jest tańszy i pewniejszy od płyt
DVD!), ale *bardziej rozproszone*. A to też jest często istotne.

Pamiętaj, że płytki DVD są obecnie *bardzo* zawodne. Czasem
po miesiącu od nagrania nie da się ich odczytać. Ale ich
zaletą jest niewielki koszt i możliwość trzymania w szafie
archiwów z bardzo dawna i tylko dokładania nowych bez ru-
szania tych starych -- a dogrywając coś do dysku twardego
ryzykujesz integralność już zapisanych tam danych.

Płyty DVD niestety trzeba zatem nagrywać w 2 lub 3 kopiach
(jeżeli zawierają coś ważnego); mniej rygorystycznie można
podchodzić jedynie do płyt z regularnymi kopiami (na przyk-
ład wykonywanymi raz na 2 tygodnie). Warto co jakiś czas
przeglądać wszystkie płyty i kopiować je, jeżeli zaczynają
pojawiać się problemy z odczytem (chyba, że chodzi o bardzo
stare kopie, które można zastąpić nieco nowszymi lub nieco
starszymi w razie potrzeby).

Dodatkowa zaleta płyt DVD: są niewrażliwe na uszkodzenia
elektryczne (przepięcia, fale elektromagnetyczne). Ale za
to są dosyć wrażliwe na temperaturę, światło i wilgotność.

|                 |  Politechnika Śląska                   |