Re: Trwałe przechowywanie danych

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sun 05 Apr 2009 - 17:44:57 MET DST

Shooter <shooter@wywalto.op.pl> wrote:

> Ja mam kilka płytek TDK DVD-R które są nie do odczytania, nagrywarka
> "mieli" długo i nic (nie da się oczytać listy plików i katalogów).
> Płytki były nagrywane ok. 3 lata temu.
> Czy to wskazuje na uszkodzenie TOC ?

            Wskazuje albo na powolne "konczenie sie" nagrywarki (sprawdz na
nowej, bo teraz maja one cykl zycia ~2 lata i problemy zaczynaja sie od
nie widzenia gorzej nagranych plyt albo dwuwarstwowych (mi jako pierwsze
przestala widzec DVD9 dostarczane co miesiac jako aktualizacja Lexa)
albo rzeczywisce plyta zostala tak zle nagrana/ na tak zly nosnik, ze nie
jest odczytywane nic, z TOC wlacznie.

BTW:
Co do TDK. Tak samo jak Verbatim to juz nie jest zaden wyznacznik jakosci
nosnikow. Verb np: juz nie sa tylko na swietnych Mitsubishi Chemicals - na
czym to loteria. Tak samo TDK sa na niezlych nosnikach TDK i calkowicie
szajsowatych MoserBearach, ktore mam problemy z odczytem (dziala korekcja
czytnika i zwolniony odczyt) juz zaraz po nagraniu i to raczej nagrywarka
uchadzaca za jedna z lepszych - slynny BenQ/Pioneer DW1640.
Dobra praktyka jest kupowanie w zaprzyjaznionym sklepie komputerowym jak im
przyjdzie nowy szpindel/pudelko 1 sztuki i sprawdzanie DVDIdentifierem jaki
jest to nosnuk oraz testowy zapis z kontrola ilosci PI/PIF. Dopiero jak oba
czynniki wypadna poprawnie warto brac wiecej plyt z danej serii do
archiwizacji (u mnie glownie malo instotne nagrania z tunera PVR), ajk ktos
backupuje wazne dane to jak wspomniano - im wiecej kopii wykonanych roznymi
technikami (onine/nosniki magnetyczne i optyczne + dane tekstowe wydruk)
tym wieksze prawdopodobienstwo przetrwania proby czasu.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938