Re: Trwałe przechowywanie danych

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Fri 03 Apr 2009 - 01:47:51 MET DST

** Piotr Ciążyński <pciazynski.SKASUJ@gazeta.pl> wrote:

> Witam uprzejmie. Jakie są sposoby trwałego ale amatorskiego przechowywania
> danych?

Albo trwałe albo amatorskie. "Amatorskie trwałe" przechowywanie danych to dla
mnie oznacza, że staramy się trwale, ale po amatorsku, więc de facto nietrwale
(czyli nie spełniamy pierwszego warunku bo ma być trwale)...

> Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy
> są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania
> danych?

A jaki to jest w miarę długi? Jakie masz wymagania? Bo to chyba jest kluczowa
kwestia aby w ogóle dało się odpowiedzieć.

Ogólnie rzecz biorąc to mogę powiedzieć tak, że im więcej kopii danych tym
większa szansa, że jakaś się uchowa. :)

Amatorsko (w moim rozumieniu dysponując małymi kwotami pieniędzy na to
przeznaczonymi i bez kontroli czy faktycznie dobrze to robimy) to masz takie
opcje (im więcej z nich wdrożysz, tym więcej kopii i większe szanse na
przetrwanie danych):

- fizyczne odbitki/wydruki - odpowiednio składowane przeżyją wszystko - koszt
  nie jest duży, zobacz w pobliskim markecie z mediami za ile drukują na
  drukarkach termosublimacyjnych odbitki - samodzielnie kupować taką drukarkę
  raczej się nie opłaca

- połączenie nośników optycznych i twardych dysków - tzn. to nie jest tak, że
  raz nagrasz płytę i masz pewność - musisz nagrać płytę i zostawić kopię na
  dysku, po czym po N miesiącach sprawdzić czy kopia na płycie jest zgodna z
  tym co jest na dysku i jeżeli nie to sprawdzić, która kopia jest prawidłowa,
  poprawić i nagrać nowy nośnik - *procedurę* powtarzać tyle razy ile chcesz to
  składować - najlepiej to sobie zautomatyzować skryptami, postawić domowy
  serwer plików na czymś na czym można polegać (na pewno macierz z mirrorem),
  ewentualnie wyjściowe nośniki możesz multiplikować i umieszczać je w
  miejscach, które są bezpieczne (pożar, kradzież, zalanie - inne takie, np.
  skrytka bankowa nie jest złym pomysłem)

- storage webowe - jeżeli dane nie są z tych, co muszą być zabezpieczone przed
  dostępem to możesz się pokusić aby wysyłać je np. na konta mailowe typu
  Gmail, Hotmail itd. - dają całkiem sporo miejsca, dodatkowo on-line systemy
  storage, które w darmowych wersjach dają kilka GiB pojemności - ważne aby
  multiplikować tzn. te same dane do zabezpieczenia wysłać do kilku różnych
  dostawców

Z powyższego im więcej opcji Ci się uda zrealizować tym będzie lepiej z tymi
danymi, oczywiście to są sugestie - sam musisz ocenić co dla Ciebie jest
dostępne i sensowne. Moim zdaniem największy myk polega na tym aby to wszystko
zautomatyzować aby robiło i weryfikowało się samo (możliwie bez manualnej
ingerencji), a do manualnych czynności pozostawić jedynie monitorowanie czy te
procesy się poprawnie wykonują...