Re: Trwałe przechowywanie danych

Autor: Netx <user72cut-it-out_at_go2.pl>
Data: Sat 28 Mar 2009 - 18:30:25 MET

Użytkownik " Piotr Ciążyński" napisał:
> Witam uprzejmie.
> Jakie są sposoby trwałego ale amatorskiego przechowywania
> danych?
> Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to
> najlepiej zrobić? Czy
> są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres
> przechowywania
> danych?

Nie wiem czy to jest szczególnie trwałe, ale ja stosuję dodatkowy
dysk zewnętrzny na którym robię co jakiś czas backup przyrostowy,
do tego od czasu do czasu porównanie binarne zapisu na dysku
zewn. z tym co mam na kompie (można to zrobić np. w
TotalComander). Co kilka lat wymieniam wszystkie dyski
(odsprzedaję przez Allegro, z reguły jeszcze na gwarancji).
Kiedyś używałem płytek CD do archiwizowania projektów, zdjęć,
etc. - ale dysk jest jak dla mnie zdecydowanie wygodniejszy (nie
trzeba żąglować płytkami CD/DVD). Dodatkowo w razie potrzeby dysk
można zaszyfrować np. darmowym TrueCryptem, a także zrobić
"wolumin ukryty".

Wada jest taka że ciężko znaleźć dobry gotowy dysk zewnętrzny -
przynajmniej ja miałem z tym kłopot ostatnio (wcześniej używałem
zwykłego dysku i adaptera). Tzn. konkretnie miałem ostatnio do
czynienia z:
- Seagate Freeagent Xtreme 1.5TB
Dysk nie pozwalał odczytać parametrów SMART, uznałem że jest to
poważna wada bo interesuje mnie np. temperatura dysku oraz
parametr "reallocated sectors count" itp.
- WD MyBook Studio 1TB, czy jakoś tak:
Odczyt parametrów SMART bardzo trudny, a jak się już odczyta to
się okazuje że dysk ma 55*C w idle. (obudowa dysku jest ledwo
letnia i nie wskazuje na to). W rezultacie ludzie kupują do niego
różne chłodzenia np. stawiają go na podstawce chłodzącej od
laptopa itp.

Pozdrawiam,
Marek