Re: Trwałe przechowywanie danych

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sat 28 Mar 2009 - 14:28:47 MET

doom3 pisze:

> Wszystko fajnie, ale co kiedy uszkodzeniu (rysy itp) ulegly pierwsze sektory
> plyty i TOC jest nie do odczytania ?
> Reszta sprawna, ale bez TOC prawie zaden naped nie zainicjuje plyty...

        Dlatego pisałem o przechowywaniu najważniejszych danych w kilku
egzemplarzach. Skutecznie minimalizuje to taką ewentualność, choć przez
kilkanaście lat używania różnych nośników optycznych jeszcze się nie
spotkałem z sytuacją nieczytelnego TOC - niemożliwości rozpoznania
płyty. Uszkodzenia sektorów jak najbardziej - głębokie rysy (chyba emo
na tym praktykował), dziurki w nośniku (CDR Basfa ze srebrnym nadrukiem
w tym celowały) czy nawet częściowe zdarcie emulsji (przydaje się napęd
(ustawiony) x1-x2- jak najbardziej.

P.S.
MO fajna propozycja, tylko droga i mało popularna. Za 10-20 lat problem
może być nie z przechowywaniem danych, a ze znalezieniem DZIAŁĄJĄCEGO
napędu potrafiącego odczytać te dyski - trochę jak obecnie szukanie
działającego napędy dyskietek 8" (poprzednik 5,25").

Co do HDD - nie jestem zwolennikiem przechowywania danych przez dłuższy
czas w ten sposób. Zewnętrzne dyski HDD są idealne do przenoszenia dużej
ilości danych, BIEŻĄCE backupy, w tym różnicowe (sam ich do tego używam)
ale raczej tak sobie do DŁUGOTRWAŁEGO przechowywana danych - wystarczy
upadek takiego dysku (zdarza się) czy awaria by setki GB danych odeszły
do krainy wiecznych spinów, albo przynajmniej ich odzyskanie było
koszmarnie drogie. Poza tym AFAIR producenci w specyfikacji którą kiedyś
przeglądałem deklarowali przechowywanie danych na nośniku magnetycznym
rzędu 5 lat od chwili zapisu.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
#GG: 351722 #ICQ: 101413938