Re: Ciekawostka z dyskiem Barracuda

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Tue 17 Mar 2009 - 13:42:46 MET

W artykule <13onia53ati31.pj20a5lm0mjh.dlg@40tude.net>, Jacek Maciejewski
napisał(a):

> A ja myślałem że w obu przypadkach w MBR :)

W MBR zapisywana jest tylko informacja o położeniu partycji oraz jej
typie. Łączna wielkość takiego wpisu to 16 bajtów (niezależnie od typu).

W FAT32 zajmowany jest początek _partycji_. Może to być np: +- 20MB.
Dla NTFS jest zajmowanych dla porównania <100KB na początku partycji
oraz +- 20MB w środku dysku. No i 1KB na końcu partycji, ale mniejsza
o grosze ;)

Wielkości zajętego miejsca zależą w bardzo dużym stopniu od wielkości
partycji i wielkości klastra. Jednak mi chodziło o pokazanie, dlaczego
partycja FAT32 może być prawidłowa, a partycja NTFS nie. Bo początek
dysku nie jest uszkodzny, a dalszy obszar już tak.

> No więc natchnęło mnie, sprawdziłem memtestem pamięci i okazało się że
> sypią błędami jak ulęgałki latem

No to przynajmniej dobrze, że znalazłeś przyczynę :)

Jacek