Re: Netbooki Asusa ( EEE PC ) - parę rzeczy mnie intryguje

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 04 Jan 2009 - 12:41:39 MET

W dniu 03.01.2009 20:51, de Fresz pisze:

> IMHO jak ktoś kupuje laptopa (mimo że go nie potrzebuje do stricte pracy
> w terenie), to mówimy tu raczej o "wykorzystywane rzadko".

"Rzadko" przy lim (rzadko) = nigdy.

> Nienienie, komórki wogóle - ile osobom są tak naprawdę _niezbędne_?

Biorąc pod uwagę, że ludzie chcą się komunikować niezależnie
od miejsca pobytu, to większości.

> Nooo, przeciętna komórka bezsystemowa - 3-6 dni, przeciętny telefon z
> np. Symbianem 1-2, góra 3 jak się nie gada za dużo.

Oj, nie jest tak źle. Mój stary Siemens bezsystemowy działał
do 10 dni. Obecny SE z Symbianem do 5 przy małej liczbie roz-
mów, 2-3 przy codziennych rozmowach i korzystaniu z większości
jego funkcji "systemowych". 1-2 to tylko jak jeszcze sobie na
nim grę jakąś odpalę na godzinę ;)

> Oj, potrafi ucierpieć, zwłaszcza przy wszelakich telefonach z systemami.

Zależy od wygody tego systemu. Ja z Symbiana jestem bardziej
zadowolony, niż z "bezsystemowca" Siemensa, którego uważałem
swego czasu za bardzo wygodnego.

> IMHO nie "jest dużo niższa" a "może być dla części...".

Nikt mi nie wmówi, że patrzenie się na ekran w dół jest dla
kogokolwiek wygodniejsze, od patrzenia na wprost. Spytaj się
choćby lekarzy...

Górna krawędź ekranu ma być na wysokości wzroku ustawionego
poziomo. Koniec, kropka. A ręce mają być podparte prawie do
łokci, leżąc na blacie (a nie tylko samymi nadgarstkami).
Uda z kolei mają leżeć poziomo, nieuciskane ani od dołu przez
zbyt wysokie krzesło, ani od góry przez obciążenie. Kąt w ko-
lanie około 90 stopni. Wszystko inne jest nieergonomiczne i
niezdrowe.

> Czym innym jest kabel za 15 zł (który od biedy znajdzie się w szafie), a
> czym innym specjalistyczna bateria za ~500 zł.

No i jesteś za tym, żeby tę baterię wciskać nawet tym,
którzy jej nie potrzebują i za 2 lata wyrzucą ją do kubła
w nocy?

> Twój postulat jest równie sensowny, jak sprzedaż telewizora, do którego
> osobno trzeba dokupić tuner, żeby odbierać jakieś kanały. Pewnej małej
> części by taki wystarczył, ale dla producenta to strzał w stopę.

Dzisiaj, w dobie upowszechniania się telewizji cyfrowej,
miałoby to sens. Wiele osób w ogóle nie używa już tunera
analogowego. A za kilka lat telewizory faktycznie nie będą
go miały, bo prawnie zostanie zlikwidowana telewizja analo-
gowa.

> Różnica jest taka, że na rynku jest od cholery firm przewozowych i jeśli
> potrzeba coś przewieźć, bez problemu można nabyć stosowną usługę. Znasz
> wypożyczalnie laptopów?

A czemu od razu chcesz to załatwiać w ten sposób? Po prostu
w tych paru przypadkach, gdy praca mobilna *mogła by* być
przydatna, można się pewnie pogodzić z brakiem takiej moż-
liwości. A przynajmniej w pozostałych przypadkach, gdy
potrzeby w ogóle nie ma, ma się dostosowany sprzęt.

> Bo gdyby nie potencjalna możliwość (nie ważne jak często realizowana w
> praktyce) przenośności i pracy gdziebądź, to jednak aż taka liczba osób
> nie decydowałaby się na kupno laptopa. To właśnie ten potencjał jest
> jednym z głownych motywatorów.

Lepiej to uzasadnij. Bo ja stawiam tezę, że to nie przenoś-
ność, ale rozmiary, "elegancja" (wątpliwa) i cena powodują,
że ludzie kupują notebooki. Właśnie jako mniejsze pecety,
które można schować do szafki i nie stoją non-stop w pokoju.
Z czym ja też się nie zgadzam zresztą.

> Wystarczy, żeby obejżeć film czy zerknąć w usenet, sprawdzić pocztę i

Film? Już tylko 60-90 minut na baterii pewnie, a to za mało
na większość filmów. Usenet? Oj, chyba przy bardzo pasożyt-
niczym podejściu do niego. Poczta? Owszem, jeszcze tak.

> posurfować w necie. Nie wszystkim takie proste czynności zajmują pół
> dnia ;-)

Pół dnia = 12 h. Ja mówię o 3-4 godzinach. To przyzwoity
czas. I za długi, by spora część notebooków to wytrzymała
na bateriach.

> Zupełnie jak i w stacjonarnym. I nie wszyscy mają klawiatury za 40 zł.

Ale nawet klawiaturę za 100 zł wymienisz za 100 zł. A zalanie
klawiatury w notebooku za 2000 zł skutkuje stratami za 2000 zł.

> Zdaża się, ale jak często? Policz, czy przytrafia się to choćby 10%
> użytkowników?

Policzmy... U mnie na 6 notebooków wystąpiło w jednym.
Jak doliczę notebooki znajomych, to tak na 15 sztuk wystą-
piło w dwóch. 10% jak nic.

> Podstawowe pytanie - z laptopami prywatnymi czy służbowymi? Bo z moich
> obserwacji te drugie mają zazwyczaj znacznie cięższy żywot.

Prywatnymi.

> A niech się ugina, byle działała jak należy. Ale fakt, rzadko miewam do
> czynienia ze sprzętem z najniższej półki.

Błąd. Ludzie kupują właśnie sprzęt z najniższej półki.

> Przy laptopach też _można_.

Nie można. Opisałem to wyżej.

> Jeżu, Ty dalej z tymi peryferiami. Chyba wszyscy moi znajomi laptopowcy
> używają myszek, znam nie tak mało osób, które w domu mają podpiętą

Już pisałem, że obudowywanie notebooka w stanowisko pracy to
kpina powodująca jeszcze większą plątaninę kabli i jeszcze
więcej pracy, niż w przypadku komputera stacjonarnego.

> zewnętrzną klawiature i pare takich ( w tym siebie), które wyjścia
> VGA/DVI w lapie używają zgodnie z przeznaczniem.

To znaczy? Przeznaczeniem tego wyjścia jest podłączanie rzut-
nika w czasie prezentacji :)

|                 |  Politechnika Śląska                   |