Re: Formatowanie dysku SATA

Autor: OMSON <omson_at_o-dwa.pl>
Data: Fri 05 Dec 2008 - 09:58:56 MET

Radosław Sokół pisze:

> Uzasadnij -- bo według mnie nie ma *żadnej* różnicy.
> Poza ewentualnie jakimiś stronniczymi przesądami.

Nie wiem, różnica czasu operacji chociażby. Poważniejsze działania na
MBR'ze dysku nie przebiegają, zdaje się, jako tako pod kontrolą
Windows'a tylko w bootime - nawet jeśli używa się do tego dodatkowego
softu. Moim zdaniem lepiej zabootować z jakiegoś nośnika i kompleksowo
wykonać potrzebne operacje poza Windows skoro i tak on sam na wszystko
nie pozwala w trakcie działania poszczególnych procesów systemowych (np
na konwersje z FAT32 na NTFS).
A chociażby formatowanie przy pomocy wbudowanego diskmgmt.msc w
porównaniu z popularnym Partition Magic'kiem czy Paragon Partition
Manager'em itp uruchamianymi spod DOS-a trwa znacznie dłużej. Fakt - to
TYLKO czas i wygoda ale różnica nie jest pomijalna - sam przyznasz? :)
Zresztą nie chcę niczego udowadniać - kwestia upodobania wydaje mi się -
albo i jestem stronniczy - to już jak kto woli... ;)
Abstrahując od zasadności użycia narzędzi dedykowanych pod określony OS
- to w tym konkretnym przypadku IMHO warto było by sprawdzić jak
przebiegnie formatowanie poza kontrolą Windows'a skoro tutaj
formatowanie "zacina się" przy określonym procencie postępu. SAA nim
ostatecznie poweźmie decyzję o potrzebie wymiany dysku powinien to
sprawdzić, tak samo jak odczyt S.M.A.R.T. a dla pewności wyzerować dysk
(najlepiej przed próbą kolejnego formatowania).

Pzdr, OMSON