Niewykrywany dysk ATA, błedy S.M.A.R.T.

Autor: Łukasz 'Maly' Ostrowski <maly_at_USUNnemo.pl>
Data: Fri 17 Oct 2008 - 15:50:35 MET DST

Witam Grupowiczów,

Występuje u mnie następujący problem, przy bootowaniu
kompa albo nie wykrywa kompletnie dysku, albo wykrywa
dysk z komunikatem "command failed" i z "SMART command
failed", i "Press F1 to continue", i wtedy z reguły
komp wstaje i winda wstaje bez problemu, ale też
czasami raz na chwile wisi na czarnym ekranie.

To czy dysk wykrywa czy nie, zmienia sie po kolejnych
rebootach/wyłączeniach kompa i zasilacza, etc.

Na dniach wyskoczył mi SMART warning dotyczący drugiego
dysku, spin up time przekraczał stanowczo dopuszczalne
wartości, ale nic sie z dyskiem nie działo, to
pomyślałem że coś mi ten dysk sypie kontroler ATA.

Do niedawna wszystko działało bez zarzutu.

Wypięty dysk: Caviar 200GB (WD2000JB)
Niewykrywany dysk: Barracuda 200GB
Oba PATA. Podłączone na osobnych channelach jako
master.

Oba mają koło 2 lat, aktywnie chłodzone, temperatury
~ 30-40 st. C.

Podejrzewam wiekowy zasilacz lub wiekową płytę.
[Zasiłka na oko 4+ lata, MoBo w okolicach 5+]

PS: Enlight 350W
MoBo: Asus P4P800-E Deluxe
RAM: GoodRamy jakieś na infineonach, CL 2.5,
     512mb + 2x 1gb
Grafa: Sapphire Radeon x1650 Pro
Karty: Sieciówka 3COM 10mbit, SB Audigy4
Brak napędu optycznego.

Ma ktoś jakieś pomysły?

p.s. Gdzies wygrzebałem zasilacz 350W, tylko boje się
     wczepiać coś czego marka(Megabajt, W-wa ;)) nic
     mi nie mówi. Jakieś idee co do w/w PSa?

--
Pozdrawiam,
Łukasz 'Maly' Ostrowski.