Re: NAS sprzętowy czy bazujący na komputerze?

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Thu 16 Oct 2008 - 08:47:25 MET DST

Adam 'Adak' Kępiński pisze:
> Rozwazam kupno NAS'a (napisalem blednie z apostrofem, bo jeszcze ktos
> pomysli ze chodzi mi o to NASA ;-)
> 1. postawienie czegos na FreeNASie (firmowy plaszczak, P4, 512-1024RAM,
> 2 dyski SATA, CF na system, prawdopodobnie karta Gbit)
Najpierw sprawdz tego freenasa czy spełnia twoje oczekiwania. Testowałem
na różnych sprzętach, używam na kilku "nasach" i nie jest taki piękny
jak wygląda na screenshotach:
- raid (testowałem 1) softwarowy w nim, utworzony wg wszystkich
prawideł, potrafi się zbiesić bez powodu, teoretycznie jest macierz ok
ale nie mountuje się i nic nie daje się zrobić z nią, a kliknięcie na
"mount" lub "refresh" daje zwis systemu/web-gui który ożywia tylko
restart całości.
- nie wszystkie karty sieciowe są obsługiwane (prawidłowo), zwłaszcza
problem występuje z zintegrowanymi rtl8168/8111 które często można
spotkać na płytach głównych
Ale faktycznie, jest szybkie (u mnie ftp jakieś 38MB/s przez 1Gbit eth,
samba troche wolniej), ma dużo bajerów - na pewno więcej niż typowa
"czarna skrzyneczka", i wychodzi taniej.
Tylko nie brałbym P4 do tego. Jednak P4 to grzałka, najniższe modele
(1.4GHz?) są marnie wydajne, a wyższe - zjedzą kupe prądu bez sensu.
Nawet P3 ~1GHz (+karta SATA pci) byłby oszczędniejszy, lub własny
składak np na celeronie 420 (zimny, TDP chyba 35W) albo
athlonieBE/semptronie LE itp - wyjdzie niewiele drożej, płyta ~100,
procesor~100, 40zł ram i kawalek obudowy z zasilaczem...