Re: Nośniki danych - zagubiona pojemność ??

Autor: Kafar <francesco9_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 14 Aug 2008 - 17:14:43 MET DST

W czystej matematyce- wielokrotności pojemności nośników zapisujących dane w
systemie binarnym to 1024(2 do potęgi 10) razy, a nie 1000(10 do potęgi 3)

Dla producenta 2GB = 2 000 000 000 Bajtów, czyli 1953125 KiloBajtów, czyli
1907,3486328125 MegaBajtów, czyli 1,86264514923095703125 GigaBajta. Aby w
systemie cieszyć się pełną pojemnością, taki nośnik musiałby mieć 2 147 483
648 Bajtów, a po przeliczeniu na bity, dałoby to znacznie większą liczbe
elementarnych komórek pamiętających podstawą jednostke informacji, przez to
znacznie większą liczbę bramek logicznych, droższą strukture, krzemową, a
tak jest taniej, bo marketing robi swoje.
Zresztą na większości opakowań kart Flash czy dysków twardych jest zawsze
napisane jak przeliczana jest pojemność nośnika- wzorem jest Sandisk, któy
nic nie ukrywa.

> zapytaj googla, średnio co kilka dni takie pytanie pojawia się na grupach
> dyskusyjnych

Dla niektórych google jest za trudny i są odporni na formułowanie zapytań.

Pozdrawiam