Re: Nowe procki wielordzeniowe

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 31 Jul 2008 - 09:51:49 MET DST

marfi pisze:
> Jest to możliwe (współczesne karty grafiki wspomagają dekodowanie
> h.264) niestety wiąże się to kilkoma problemami nie do końca
> rozwiązanymi w sposób zadawalający i niekiedy po prostu lepiej nie
> używać dekodera sprzętowego.

Jakimi problemami?

Niezależnie też od problemów, w pewnym momencie pewnie albo
dekodowanie *zostanie* jednak zrzucone na osobne układy, albo
w SSE9 pojawi się zestaw instrukcji 10x przyspieszających to
zadanie i w efekcie znowu jeden rdzeń wystarczy.

Historia zna już kilka prób zrzucenia dużych zadań na mikro-
procesory "bo mają coraz większą moc obliczeniową i się nu-
dzą, więc oszczędzi się koszty". Pierwszy Macintosh genero-
wał dźwięk całkowicie za pomocą mikroprocesora; w kolejnych
modelach szybko wprowadzono specjalizowane układy, bo robiły
to znacznie lepiej i bez spowalniania programów. Intel swego
czasu (wprowadzając MMX) chciał zrzucić obsługę dźwięku i
komunikacji modemowej na mikroprocesor; częściowo się to
udało (szczególnie winmodemy), ale po jakimś czasie znowu
pojawiły się karty dźwiękowe z własnymi procesorami (a modemy
zanikły zanim zmiana się odwróciła). Zresztą generacja grafi-
ki 3D też kiedyś szła całkiem przez procesor, aż się okazało,
że specjalizowany układ radzi sobie z tym *o niebo* lepiej,
a kosztuje wcale nie tak dużo.

Tu też przewiduję, że pojawią się karty i bloki funkcjonalne
do dekodowania sygnału wizyjnego (tak, jak dzisiaj na przykład
karty telewizyjne). Dekodowanie programowe zostanie jako "fall-
back" dla tych, którzy nie będą mieli odpowiedniego sprzętu
(a i ono zostanie pewnie przyspieszone wraz z rozwojem prac
naukowych nad algorytmami oraz optymalizacją samego kodu) (*).

(*) Ja to widzę po dekodowaniu MPEG-4/DivX. Materiał wysokiej
     rozdzielczości kiedyś na moim procesorze obciążał go w
     80-90%. Po roku aktualizowania oprogramowania (xine/Totem)
     typowe obciążenie jest grubo poniżej 50%.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |