Radeon 4850 - problem z jakoscia video

Autor: Tomek398 <Tomek398_at_gmail.com>
Data: Tue 22 Jul 2008 - 11:28:12 MET DST

Witam

Przy okazji zmiany platformy (Barton, AGP itp.) na cos nowszego
kupilem
miedzy innymi karte graficzna MSI Radeon 4850. Jest to model
referencyjny. Poprzednio mialem Spphire Radeon 1650Pro AGP i do tej
wlasnie kart bede odnosil swoje porownania.

Radeona 4850 zainstalowałem bez najmniejszych problemow. System WXP
stawialem na nowo wiec sterowniki do radeona zainstalowalem na czysty
system (po instalacji sterownikow do plyty glownej) Byla to wersja
8.6 z
hotfixem. Karta podlaczona jest do monitora LCD NEC poprzez
przejsciówke
DVI-DSub. Monitor ma tylko wejscie analogowe.
W trybie 2D obraz jest porownywaly z tym jaki dawalal moja poprzednia
karta. Tryb 3D rowniez bez zastrzezen tylko znacznie szybciej :-)
Ogolnie
karta nie sprawila mi zadnych klopotow w tych trybach. Zero zawieszen,
zero artefaktow,wszystko po prostu dziala.

Problem zaczynaja sie w momencie jak przechodzimy do wyswietlania
video,
a jest to dla mnie bardzo istotna sprawa poniewaz korzystam bardzo
czesto z kary DVB Skystar2.

Obraz w trybie video jest wyraznie gorszy niz ten generowany przez
radeona 1650. Moja zona stwierdzila ze wrocilismy do czasow VHS :-)
Uzywam kodekow Cyberlink'a, ale testy robilem z roznymi kodekami.
Zmieniajac kodeki widze niewielkie zmiany ale wyglada to tak jakbyśmy
probowali polepszac obraz ktory juz na wejsciu jest bardzo slaby i
kolejne zabiegi niewiele tu daja.
Nawet jezeli nie korzystam z programow do wystwietlania DVB tylko
odtwarzam pliki mpg przy pomocy mediaplayera lub tez VLC obraz video
jest znaczaco gorszy od tego z Radeona 1650. Ciezko sie opisuje jakosc
obrazu. Wrazenie jest takie jak gdyby obraz mial zmniejszona
rozdzielczosc (choć oczywiscie nie ma) oraz byl bardzo mocno
skmpresowany np. do Divix'a. Pewne znacie ten efekt jak obraz jest
delikatnie nieostry, kolory sa "wyprane" i na obrazie pojawiaja sie
duze "jednokolorowe" powierzchnie
tak jakby kodekowi brakowalo odpowiedniego bitrate do odzworowania
wszystkich przejsc miedzy kolorami
Teraz wlasnie tak wygalda obraz video na moim komputerze. Nieostro
(nie
ma tragedii, ale jest wyraznie gorzej niz bylo, kazdy z domownikow to
potwierdza bez chwili zastanowienia), kolory sa wyprane i jeszcze ten
efekt "malego bitrate" Celowo pisze to w cudzyslowu bo oczywisci
bitrate
jest takie samo.
Porownujac Radeona 1650 do 4850 moge powiedziec ze 1650 dawal obraz po
prostu idealny. Zero zastrzeżen. Teraz jest beznadziejnie :-(
Szukalem testow tej karty na necie i nie spotkalem sie z opisem
podobnych
problemow. W testach 4850 jakosc barazu jest zawsze oceniana dosc
wysoko.
Nie widze tez szansy na reklamacje karty w sklepie bo wszystko
dziala,
ocena jakosci jest zawsze subiektywna.

Czy to moze byc kwestia przejsciwko DVI-DSub. Zamienilem przejsciwke
na
inna ale efekt jest taki sam. Ale czy moze to byc efekt tego ze teraz
musze uzywac przejsciwki ? Macie moze inne pomysly ?

Na koniec dodam ze w temacie "video na komputrze" siedze od bardzo
dawna
i nauczony doswiadczeniem zdazylem juz sprawdzic i przetestowac kilka
opcji np. inne kodeki, inne filtry, sterowniki itd. Poprawy jednak nie
ma :-(

Z gory dzieki za odpowidzi
Pozdrawiam
Tomek