Re: Strona o OC

Autor: MC <m5c_at_go2.pl>
Data: Sat 05 Jul 2008 - 23:32:15 MET DST

Użytkownik "Michał" <sdfsdf@wp.pl> napisał w wiadomości
news:g4je68$3cl$1@achot.icm.edu.pl...

> Daruj sobie takie teksty. Szukam strony w której będzie wszystko zebrane i
> opisane z głową a nie domysły domorosłych "informatyków". Regułki są w
> wikipedii, ale nie o to chodzi.

To tak w skrócie:
"Pamięć nie reaguje natychmiast na zapotrzebowanie swojego kontrolera.
Spośród wielu opóźnień cztery zależą od możliwości modułu, są ustawiane w
BIOS-ie płyty głównej ręcznie lub automatycznie, na podstawie danych
znajdujących w układzie zwanym SPD. Pamięć ma strukturę macierzową, adres
potrzebnej komórki podaje się na raty: w pierwszej kolejności numer wiersza,
a następnie kolumny. RAS to CAS delay (tRCD) to opóźnienie od momentu
podania numeru wiersza do jego uaktywnienia. Kolejne opóźnienie to czas
potrzebny na wybranie i uaktywnienie kolumny, dobrze znany CAS Latency, w
skrócie CL. Dane z kolejnych komórek (razem 2, 4 lub 8 bajtów) są pobierane
w trybie sekwencyjnym z minimalnymi opóźnieniami. Dalszy przebieg opóźnień
zależy od zapotrzebowania. Aby uzyskać dostęp do jednej z komórek aktywnego
wiersza, wystarczy podać numer kolumny i opóźnienie powiększa się tylko o
wartość CL. Jeśli aktywny jest inny wiersz niż potrzeba, należy go najpierw
wpisać z powrotem do modułów pamięci i pobrać na jego miejsce ten, o który
chodzi. To najbardziej skomplikowana operacja i towarzyszące jej opóźnienie
jest najdłuższe. Chodzi o tRAS (active-to-precharge delay). Wreszcie tRP
dotyczy przywracania układowi stanu początkowego.

Nie wszystkie opóźnienia występują równie często, więc nie warto ich
ustawiać równie starannie. Za każdym razem wchodzi w grę składnik CL. W 55
procentach przypadków to całe opóźnienie, gdyż następne dane są pobierane z
tego samego wiersza. W następnych pięciu procentach żąda się danych wtedy,
kiedy jest aktywny inny, niepotrzebny już wiersz. Wtedy opóźnienie zwiększa
się o tRAS. W pozostałych 40 procentach przypadków w skład cyklu wchodzi
składnik tRCD. Występuje, co prawda, dwukrotnie rzadziej niż CL, za to w
układach pamięci DDR zakres jego zmian jest dwa razy większy niż maksymalna
różnica pomiędzy opóźnieniami CL. Dzięki temu dobre tRCD=2 i dłuższe CL=2,5
są statystycznie niewiele gorsze niż układ odwrotny (tRCD=3 i CL=2) i nie
należy tego opóźnienia lekceważyć. Za to marginalne znaczenie mają pozostałe
parametry. Skracanie ich nie da dużych korzyści, a może zdestabilizować
pracę systemu. "

To nie jest tekst najbardziej aktualny, ale myślę, że wyjaśni o co chodzi.