Płyta Socket7 - ile RAM-u można wrzucić?

Autor: Przemek Piorkowski <przemekpiorkowski_at_gmail.com>
Data: Wed 02 Jul 2008 - 18:49:11 MET DST

Mam problem z określeniem ile pamięci obsłuży płyta główna Socket7,
nie tyle obsłuży co skeszuje (zbuforuje) bo to konkretnie mnie
interesuje. Nie jestem nawet na 100% pewien czy akurat tej płyty ten
problem dotyczy, no w każdym razie liczę na jakieś sugestie.

Ogólnie temat płyt socket7 i cache L2 na tych płytach znam, wiem że
ilość "cacheable memory" zależała także od chipsetu ale w tym
przypadku nic ciekawego nie mogę znaleźć.

Dokładnie chodzi mi o thin client Neoware EON2000E. Linuksowe lshw i
hwinfo podają, że płyta główna to "GXm-Cx5530A", procesor "Geode GX1
300MHz" zaś co do cache to lshw podaje:
     *-cache:0
          physical id: a
          slot: Internal Cache
          size: 16KB
          capacity: 16KB
          capabilities: synchronous internal write-back
     *-cache:1 DISABLED
          physical id: b
          slot: External Cache
          capacity: 256KB
          capabilities: synchronous external write-back

a hwinfo:
  Cache Info: #10
    Designation: "Internal Cache"
    Level: L1
    State: Enabled
    Mode: 0x01 (Write Back)
    Location: 0x00 (Internal, Not Socketed)
    ECC: 0x02 (Unknown)
    Type: 0x02 (Unknown)
    Associativity: 0x02 (Unknown)
    Max. Size: 16 kB
    Current Size: 16 kB
    Supported SRAM Types: 0x0020 (Synchronous)
    Current SRAM Type: 0x0020 (Synchronous)
  Cache Info: #11
    Designation: "External Cache"
    Level: L2
    State: Enabled
    Mode: 0x01 (Write Back)
    Location: 0x01 (External, Not Socketed)
    ECC: 0x02 (Unknown)
    Type: 0x02 (Unknown)
    Associativity: 0x02 (Unknown)
    Max. Size: 256 kB
    Supported SRAM Types: 0x0020 (Synchronous)
    Current SRAM Type: 0x0020 (Synchronous)

Nigdzie nie ma info jak stary jest to chipset, można by wtedy coś
wymyśleć ale raczej nie jest aż tak stary jak np. Intel 430TX, który
obsługiwał 256 MB pamięci ale buforował tylko 64 MB. Tak sobie myślę,
że tu są już DIMM-y a tam były SIMM-y więc ta płyta jest nowsza ale
może to błędne rozumowanie.

Pomijając, że lswh wyrzuca że L2 jest "disabled" (bo chyba nie jest,
komputer wtedy chodziłby potwornie ślamazarnie a podstawowa instalka
Debiana trwała w normie jak na komputer z 300MHz i 96 MB RAM) to
wychodzi, że na płycie jest 256 KB cache L2.
Nie mogę znaleźć informacji ile maksymalnie RAM-u jest w stanie ta
płyta skeszować? Nie chcę pakować ponad miarę bo raz, że wydajność
może oklapnąć a dwa - będzie to moduł PC133 SO-DIMM a to tanie nie
jest.

Procuent podaje w reklamowych pdf-ie, że max. 128 MB, na Allegro
sprzedawcy, że płyta przyjmuje 512 MB w DIMM i 128 MB w SO-DIMM. W
sumie oba źródła mogą mieć rację - płyta przyjmie tyle ale czy to na
pewno jest w całości buforowane przez płytę? Można to jakoś sprawdzić?
Może jakiś benchmark pamięci?

W razie czego pełne raporty lshw i hwinfo mam pod ręką, na terminalu
stoi Debian.

Maszyna godna uwagi, tak w ogóle. Wielkości dwóch CD-ROMów, ciągnie
~15 watów, zero wentylatorów, standardowy BIOS Awarda, na płycie jest
jedno standardowe gniazdo IDE 40-pin oraz wyprowadzenie zasilania z
gniazdem jak na wtyczkę floppa (5V, 12V i 2x masa), do tego gniazdo
pamięci DIMM i SO-DIMM oraz slot PCI i ISA (albo albo - nie da rady
obsadzić obu na raz). Do pełni szczęścia brakuje tylko żeby pamięć w
pecetowych DIMM-ach nie przeszkadzała wsadzić karty PCI... Bo tak to
to trzeba szukać modułu o wysokości co najwyżej 26-27mm, inaczej karta
PCI nie wchodzi.

Pozdrawiam
Przemex