Re: Co oznacza blad S.M.A.R.T.

Autor: Michal Lukasik <michu_l_at_tlenCUT.pl>
Data: Thu 26 Jun 2008 - 06:39:00 MET DST

Dnia 25.6.2008, Sanctum Officium napisał(a):

> Producent nie ma bladego pojęcia, jaka będzie awaryjność urządzenia za 3 lub
> 5 lat. Bo skąd ma mieć?

Choćby przez lata praktyki/doświadczeń. Zasada pracy mechaniki dysku
pozostaje od lat ta sama. W elektronice niezbyt ma się co psuć.

> Nie testuje się dysku przez 10 lat, zanim się go
> wprowadzi na rynek. Nie ma na to czasu. Testuje się pewnie przez kilka
> miesięcy i produkt do sprzedaży.

Dokładnie - nie ma nawet czasu na te kilka miesięcy. Pomijając "poligon"
jakim są komputery użytkowników. ;D

> Robi się prawdopodobnie testy w
> pogorszonych warunkach, jak np. znacznie podwyższona temperatura, co skraca
> żywotność dysku i jakby wydłuża jego czas testowania (np. 2 miesiące pracy w
> wyższej temperaturze, to jak 1 miesiąc w normalnej).

Nie sądzę by gorsze warunki skracały żywotność dysku liniowo - za duże
uproszczenie.

> Jednak jest dużo wyższa awaryjność.
> http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf
> http://www.pdl.cmu.edu/PDL-FTP/Failure/CMU-PDL-06-111.pdf

Widziałem te dane wcześniej.
Po pierwsze to sprawdź na czym polega różnica między MTTF i MTBF.

Twój problem polega na tym, że pesymistycznie przyjmujesz, że MTBF wynosi
tyle co MTTF (co w praktyce faktycznie bardzo często ma miejsce bo z
reguły dla użytkownika końcowego pierwsza awaria (MTTFF) oznacza
konieczność wymiany dysku na nowy). Lechu zaś optymista przyjął, że MTTF
wynosi równie dużo co MTBF.

> W taki lub mniej obciążający sposób pracuje 95% dysków desktopowych.

Raczysz żartować. :D
Ile z nich ma zapewnioną wymienioną temperaturę?
Ile ma zapewniony "dobry" prąd? (tu nie mam na myśli tylko 'voltage', bo
nie samym napięciem dysk "żyje")

 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/
  T  | |  |  |  \__T  =  |  !  T    UIN 53883184    GG#1902559