Re: Gdzie kupić kabel SATA 2m?

Autor: Robert Winkler <winkel_at_NOSPAMpoczta.fm>
Data: Sun 04 May 2008 - 16:32:05 MET DST

> Hmm... ja czytałem że SATA to właśnie do 2 metrów, różnic pomiędzy eSATA nie znałem, ale logicznym wydaje się że chodzi o ekran..

Dokładnie o to chodzi, nieekranowany SATA pracować może
przy kablach długości 1 metra,
ekranowanie kabla, oraz zastosowanie specialnych
ekranowanych gniazd przyłączeniowych
pozwala na prace interfejsowi SATA
z kablami o łącznej długości 2 metrów.
Dodać należy jednak do siebie zarówno długość
kabla wewnątrze obudowy łączącego gniazdo SATA płyty głównej
z wyprowadzeniem eSATA obudowy komputera
jak i kable znajdującego się na zewnątrz komputera
łączącego gniazdo eSATA z specjalną obudową dysku zewnętrznego.
Dlatego sprzedaje się zwykle kable eSATA o maksymalnej długości 180 cm.
Za szczęściarzy mogą się uważać posiadacze płyt głównych
ze zintegrowanym gniazdem eSATA.

SATA i eSATA stosują inne gniazda połączeniowe:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:SATA2_und_eSATA-Stecker.jpg
(specjalna obudowa dla dysku z gniazdem eSATA to kolejne 70 zł netto)

> Dzięki za sugestie, sprawdzę w wolnej chwili.
> Chcę poprostu podłączyć swoje twarde dyski poza komputerem, nie tracąc na transferze.

Jeśli taki dysk nie ma przechowywać systemu operacyjnego
to możesz też zastanowiś sie nad rozwiązaniami rodziny SAN lub NAS.
Możesz podpiąć dyski zewnętzrne do hub'a lub switcha ethernetowego,
wówczas takie dysk może być setki metrów od komputera.
Gigabit-ethernet to wiecej niż potrzeba aby obsłużyć dzisiejsze dyski twarde.
Odpowiednia obudowa dla pojedyńczego dysku
z gniazdem RJ-45 (ethernet) to wydatek rzedu 200 zł.
Najcześciej sprzedawane są one z własnymi, dedykowanymi sterownikami
instalowanymi w systemie operacyjnym.

Bardziej profesionalne rozwiązania, mogące pomieścić 8 dysków,
wyposazone we własny procesor, pamięć i system
mogą kosztować nawet 12tys zł,
przy 12 dyskach ceny zaczynają sie na poziomie 18 tys zł.
Przyjął się w tego typu rozwiązaniach protokół komunikacyjny iSCSI.
W przypadku Visty, odpowiednie sterowniki (iSCSI Indicator)
są już wbudowane nawet w system operacyjny.
Przy amatorskich zastosowaniach nie trzeba wydawac aż takich pieniędzy
można bowiem wykorzystać w tym celu jakiś stary komputer
z zainstalowanym oprogramowaniem FreeNAS

--
Pozdrawiam