Re: Niskobudżetowy laptop + tuner TV - jaki?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 19:37:53 MET DST

> Moja siostra chce sprezentowac swojemu mezowi (Tirowcowi) laptopa zeby
> w wolnych chwilach na parkingu podczas odpoczynku mogl sobie spedzic
> wolny czas na jakiejs rozrywce (nie tirowce) :-)))

         Widze problem w tym, ze na ogladaniu filmow/tv i do tego pewnie
siedzac tak srednio odpoczywa sie od jezdy, no ale to nie jest kwestia
techniczna.

> Laptop ma sluzyc do ogladania filmow, muzyki i jakies malo wymagajace
> gierki (logiczne).

         Czyli maksymalnie duza matryca, nawet 17" bo waga i czas pracy
nie ma tu znaczenia. Jesli to ma byc do pracy w kabinie to dobrze dokupic
za kilkadziesiat zl przetwornice 12V (zapalniczka) na 220V - co jak co,
ale akumulatro TIRa spokojnie to uciagnie. Dzieki temu moze z uzywanych
byc nawet laptop z kiepska bateria.

> Budzet jaki moze przeznaczyc na laptopka to okolo 2000PLN.

         Nowy, uzywany? Po zalozonej cenia przyjmuje ze raczej nowy ale
z nizszej klasy jesli chodzi o jakosc wykonania. Ja bym sie jednak nad
tym zastanowil - powod nizej.

> Czy moglby ktos doradzic za jakim lapkiem ma sie rozgladac?
> Czy lapki marki ACER nadal nie ciesza sie dobra opinia czy moze juz
> cos sie poprawilo na + jezeli chodzi o ta firme?

         Odradzam te wszystkie Acery, Maxdaty itp. plastikowe wynalazki
z zawiasami urywajacymi sie czy opadajacymi po ~roku uzywania.
Jesli chodzi o sprzet to w TIRze itp. lepiej sprawdzi sie IBM z serii
T, lepsze modele Toshiby itp. sprzet nie do zajechania jesli sie nim
tylko nie rzuca. Wydajnosciowo to moze byc spokojnie cos od Pentium M
1,2-1,6 w gore i 512 MB RAM + WinXP, w zadnym razie nie Vista. Cos
takiego z akumulatorem w nie najlepszym stanie (pisalem o przetwornicy)
kupisz za ~1000 zl - jakby sie zniszczyl to mniejsza strata, a taki
uzywany laptop duzo wiecej przetrwa niz nowe zabawki Acera itp Actiny,
poza tym rozbitej matrycy czy innych uszkodzen powstalych przy lataniu
laptopa po kabinie w czasie hamowania zadna gwarancja nie obejmie.
No i o ile mi wiadomo TIRowcy w wiekszosci to nie sa ludze delikatnie
podchodzacy do sprzetu elektronicznego - potem przekada sie to na
uzywanie laptopa. Choc z drugiej stony teraz tak sie porobilo ze prawie
wszyscy lepsi robotnicy, w tym zawodowi kierowcy, wyjechali na zachod
i robia to samo co w PL, tyle ze w milszej atmosferze niz u PL pracodawcow
ze sloma w butach i za ~5 razy wieksze pieniadze, a w PL TIRami zaczynaja
coraz czesciej jezdzic ludzie po mniej poszukiwanych na rynku kieunkach
studiow - wiem o 2 historykach i jednym antropologu kultury z koniecznosci
zarabiajacych na zycie jazda TIRem, tak wiec nie mozna generalizowac kto
tam teraz siedzi za kolkiem ;)

> Jeszcze jedna sprawa.
> Do laptopa prawdopodobnie bedzie dokupiony tuner TV tylko nie mam
> pojecia czy np. we Francji, Holandi czy Hiszpani bedzie mogl odbierac
> sygnal TV (tam sa chyba inne pasma)? Jaki tuner polecacie do laptopa?

         Jesli zachodnia Europa to DVB-T - jest duzo bardziej
         rozpowszechnione
niz w PL murzynowie, a naziemna tv cyfrowa pozwala stosowac duzo
mniejsze, poreczne anteny. Na tzw. pokojowej przy tv analogowej mozna
zapomniec o dobrym sygnale - mialem "snieg" nawet z taka antena
postawiona na oknie wychodzacym bezposrednio na nadajnik PKiNu w
odleglosci ~2 km - tunery kompuerowe (czy to PCI, USB czy PCMCIA
potrzebuja zdecydowanie lepszego sygnalu niz byle glowica wbudowany w
TV.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl