Re: Jak podzielić łącze bez pomocy routera?

Autor: DooMiniK <_at_poczta.wp.pl>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 19:35:57 MET DST

Emil_Wąsacz wrote:
> Należę do sieci LAN, moje łącze ma 512 kb/s, net mam na PC (zintegrowana karta
> sieciowa z płytą główną), chciałbym mieć dostęp do netu także w notebooku (karta
> sieciowa przewodowa:10/100 Fast Ethernet / karta sieciowa bezprzewodowa WiFi:54

pl.comp.sieci - to jest grupa sprzętowa a rzeczy dotyczące sieci
komputerowych (w tym sprzętu) są na pl.comp.sieci.*

> (Mbps) - 802.11b/g), odległość dzieląca PC od notebooka to 5 m w lini prostej,
> chciałbym mieć łącze podzielone następująco:
> - przy włączonym PC i notebooku po 256 kb/s na każdy

Zależy od oprogramowania, ale bez problemu to zrobisz. Inna sprawa,
że można to zrobić dynamicznie (tj. ten, kto potrzebuje może mieć więcej,
ale np. nie więcej, niż połowę na dwoje pasma, etc.)

> - przy wyłączonym notebooku 512 kb/s na PC

No to dynamiczne dzielenie pasma.

> Czy można tak podzielić łącze aby spełniało powyższe kryteria? Jeśli tak to jak
> to zrobić i czy potrzeba fachowca? Czy router jest niezbędny?

Router to najwygodniejsza forma, nie wymaga działania drugiego komputera,
łatwiej troszkę z konfiguracją. W Twoim przypadku routerem będzie
jeden z komputerów.
Co do fachowca - zależy od Twoich chęci, ale zawsze można się czegoś
nauczyć (przy dzisiejszym oprogramowaniu i prawdopodobnie programowi
na Windows XP / Vista (zależy, co masz) powinienieś sobie poradzić.
Przeszukaj archiwum pl.comp.sieci, wpisz też w google coś w stylu:

dzielenie dynamiczne łącza windows

Uzyskasz sporo odpowiedzi.

> Jeśli kabel z netu podłącze do zintegrowanej karty sieciowej w PC (tak jak
> obecnie), następnie włożę do PC drugą kartę sieciową i połączę ją z notebookiem
> za pomocą wtyczek RJ45 to:
> -czy to zadziała?

Jak skonfigurujesz, to tak. Taka jest w sumie idea routera.

> -czy wtedy przy włączonym PC będę miał net w notebooku?

Jak skonfigurujesz, to tak. Taka jest w sumie idea routera.

> -czy Adminowi sieci będę musiał podać MAC drugiej sieciówki, która dokupie do PC?

Zależy od tego, czy chodzi Ci o aspekt moralny (że np. nie wywiązujesz
się z umowy z Twoim dostawcą internetu), czy o aspekt techniczny.
Nie muszisz podawać MAC, możesz mieć jedynie pewne problemy z konfiguracją,
jak administrator sieci troszkę chociaż wysilił się, aby użytkownicy
nie dzielili domowym sposobem łącza.

> -czy przy takim podłączeniu strace zew IP?

Nie, router będzie miał cały czas 'zewnętrzne IP'. Pewne rzeczy będziesz
jednak musiał poprawnie skonfigurować, bo zrobisz tzw. NATowanie.

> -czy przy wyłączonym notebooku na PC będę miał 512 kb/s?

Jak skonfigurujesz, to tak.

--
Dominik Siedlak (bachus)
Na serwerze bachus - login taki mam,