Re: Zewnętrzna karta dźwiękowa

Autor: gotar <gotar-poczta_at_onet.pl>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 19:35:01 MET DST

Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> wrote:

> 1) Ponieważ na krawędzi pasma przetwornika szumy będą zbyt
> wyraźne -- zwiększenie pasma przesuwa je poza granicę,
> gdzie mogą być odbierane choćby przez przenoszenie kostne.

Owszem, ale my już jesteśmy na granicy słyszalności. Przeciętny dorosły
człowiek słyszy do 16 kHz, więc 24 kHz możliwe do uzyskania przy
próbkowaniu 48 kHz są daleko daleko poza tym, co Kowalski usłyszy.

> 2) Bo odtworzenie sinusoidy 11 kHz spróbkowanej w 44 kHz
> z wykorzystaniem najprostszych metod da w wyniku sygnał
> piłokształtny i trzeba kombinować z interpolowaniem
> sygnału przy konwersji C/A:

A zajrzałeś pod podany link? Ja co prawda teorią sygnałów i ich
przetwarzaniem nie zajmowałem się od paru lat, ale sinusoidę 11 kHz
spróbkowaną już w 22 kHz odtwarza się DOKŁADNIE. Taka prosta sinusoida
ma przecież widmo 1-prążkowe. I w tym celu nie używa się żadnego
interpolowania, tylko transformat.

Spodziewałem się raczej prawidłowego wyjaśnienia lub zaprzeczenia tej
tezy, być może zakres rejestrowanych w studiach brzmień jest tak duży,
że powstają problemy z którymś z dwóch warunków (którym?), ale skoro
mówisz o pile, no to wybacz... Zjawisko zachodzące przy podpróbkowaniu
wygląda w funkcji częstotliwości tak, że zamiast:

          ___
       __/ \__
     _/ \_
    / \
   / \
  / \
_/ \_
-----------------------
prawidłowe próbkowanie

dostajesz:

          ___
       __/ \__
     _/ \_
   \/ \/
   | |
  / \

--|-----------------|--
aliasing

Czyli po prostu harmoniczna 'wystająca' poza spróbkowany zakres
'odbijają' się do wnętrza (ograniczonego częstotliwością Nyquista), stąd
właśnie PRZED procesem próbkowania TRZEBA je wyfiltrować z widma (to
jest chyba drugi warunek z wiki).

Zresztą tu masz demo - powiesz mi co mam wpisać, żeby dostać piłę?

http://www.dsptutor.freeuk.com/aliasing/AliasingDemo.html

--
Tomek                                    http://tccs.sourceforge.net/
http://pld-linux.org/                    http://vfmg.sourceforge.net/