Re: BIOS - ustawienia, ktorych istoty nie rozumiem

Autor: Leszek K. <leszek60.wytnij._at_neeostrada.pl>
Data: Mon 28 Apr 2008 - 10:23:20 MET DST

Dnia Mon, 28 Apr 2008 10:04:15 +0200, Latet napisał(a):

> [...]
> skonfigurowaniu pewnych ustawień w BIOS
> (płyta Gygabyte EP35-DS4). Ich opis w intrukcji
> nie wyjaśnia mi dostatecznie ich funkcji:

> SATA Mode:
> Disabled (PATA mode) / AHCI / RAID
> - to jest jasne i mam wybrany PATA mode.
> Ale niżej jest drugie ustawienie:
>
> SATA Port0-3 Native Mode (default: DISABLED)
> - piszą tam, że DISABLED = Legacy IDE Mode, co oznacza,
> jakaś sztywną rezerwację IRQ - co jest konieczna dla Win98.
> - ENABLED = Native IDE Mode (WinXP/2000).
> Co to w praktyce daje? Mam XP. Czy włączyć to?
> Opis bynajmniej nie sugeruje żadnego wzrostu wydajności.

Tu Ci nie odpowiem - ja ustawiam na AHCI

> W sekcji MB Intelligent Tweaker jest funkcja:
> Performance Enhance: standard / turbo / extreme.
> Myślałbym, że to słuzy do overclockingu (którym nie jestem
> zainsteresowany) i nie pytałbym o to, gdyby nie to,
> że defaultowo wybrane jest "turbo".
> Czy ktoś wie dokładnie na co to wpływa?
> Oczywiście C.I.A.2 mam wyłączone.

Agresywniej ustawia timingi pamięci. Jak chodzi stabilnie - zostaw Turbo

> Intel Virtualization Technology (Default: Enabled)
> wg opisu włączenie tego pozwala na uruchamiania
> kilku systemów operacyjnych na raz (nie bardzo
> to sobie wyobrażam). Nie planuję niczego takiego,
> więc czy mogę to przełączyć na DISABLED?

Jak najbardziej. Aczkolwiek nie będzie miało żadnego wpływu na
wydajność/stabilność.

> CPU Thermal Monitor 2 (TM2) (Default: Enabled).
> Rola tego ustawienia jest jasna, jednak zastanawiam się
> czy bada on temperaturę rdzeni, czy też temp. procka
> wg czujnika na płycie? U mnie akurat różnica jest spora:
> w spoczynku: rdzenie ~40 C, CPU wg płyty: ~27 C
> w ciężkim stresie: rdzenie max.78 C, CPU wg płyty: ~63 C.
> Przy takich temp. nie zaobserwowałem włączania się
> tej funkcji. Być może dzieje się to przy wyższych.

Ta płyta nie ma czujnika temperatury procesora na płycie. To co Ci jakiś
tam program podaje to przypuszczalnie temperatura chipsetu. Swoją drogą 78*
to na nie kręconym procesorze trochę sporo. TM2 zadziała przy 85*C.