Re: koniec notebooków nie-panoramicznych?

Autor: Giecze <czechowski_at_post.#skasujto#.pl>
Data: Sun 20 Apr 2008 - 22:05:34 MET DST

Piotr wrote:

>Czy ktoś może mi wytłumaczyć co się dzieje z notebookami z tradycyjną
>kwadratową matrycą? Ja sam nie znajduję uzasadnienia dla panoramy w notebooku,
>w końcu notki głównie przeznaczone są do prac biurowych a tam raczej edycja
>tekstu gdzie ekran przydaje się większy w pionie a nie odwrotnie w poziomie?
>Podobnie programowanie i listingi programów jak w moim przypadku. Szlag mnie
>wręcz trafia bo chcę kupić notka i nie mogę znaleźć z tradycyjną matrycą a na
>panoramie ręka by mnie bolała od ciągłego przewijania scrollbara.

IMO przede wszystkim marketing (i cięcie kosztów, podobnie jak matryce
"glare").

O ile panoramiczne proporcje mają uzasadnienie przy dużych panelach
(20"+), to przy notebooku jest to kompletny kit. Powierzchnia przy
określonej przekątnej mniejsza (wystarczy kilka klas matematyki),
rozdzielczość jest sprawą gustu (są rozdzielczości X(tra) i U(ltra)
przy 4:3 i 16:10). Praktycznie (aby nie zakatować oczu) na panoramie
<15,4 nie ma sensu zwykle odpalać 2 okienek obok siebie (najlepiej z
pomocą programiku Sizer sprawdzić samemu). O ile w pół-notebookach
(czyli 17" cegłach) jeszcze producenci dorzucają numeryczną -
powierzchnia się nie marnuje, o tyle w "piętnastkach" (nawet
czternastkach) masz ekstra krawężniki ;)

A już wogóle jest dla mnie wielką zagadką, skąd ludziom przychodzi do
głowy oglądać filmy na lapkach. Mamy kina, od biedy duże telewizory,
nawet panele kompjuterowe 24"+ jeszcze zrozumiem (kiedyć TV 21 gościł
w większość domów), ale lapkowe 17" albo mniej + beeper lub chińskie
"pięć-dziewięć-sjrąg" zamiast normalnego (choćby) stereo.

Tylko czekać komórek "wide". Super, będzie można pooglądać filmy i
poszpilać w gierki :)

Masz jeszcze Lenovo T z normalnymi ekranami (sam mam 14" SXGA), albo
F-S S7110. Tylko się śpiesz, i kup coś przyzwoitego na zapas, dopuki
nie wróci moda na 4:3 ;)

Grzegorz