Re: 8600GT i obroty wentylka

Autor: Marek Chwojnicki <marek_ch_at_tenbit.pl>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 20:03:17 MET DST

Norbert napisał(a):

> Dyskusja pobiegla w inna strone, trudno. Mam jednakowoz jeszcze jedno
> pytanie.
> Czy ta regulacja obrotow wentylatora w kartach graf. jest sterowana w pelni
> sprzetowo, wewnatrz samej karty, czy tez sterownik z poziomu systemu
> odczytuje temperature i zwieksza obroty?

Na 100% pewny nie jestem, ale stawiam na to drugie. Z dwóch powodów:
jesli byłoby to automatem, to raczej trudno by było "przejąć kontrolę"
tak jak to robisz teraz; oraz dwa: przy starcie zimnego kompa masz
obroty maksymalne (lub takie jak są zapisane w BIOS-ie karty jako
domyślne - np. 50%), a dopiero po załadowaniu sterownika są zmniejszane
- a przecież właśnie wtedy karta jest najzimniejsza, bo dopiero włączono
jej zasilanie. Gdyby robiła redukcję obrotów we własnym zakresie, to
wtedy byłyby one najniższe.

A co do pytania pierwotnego - nie wiem jak to jest z AtiTool, ale może
masz zainstalowane coś (ATITool lub np. jakieś narzędzie od producenta
karty) co przy instalacji aktywuje "override" na automatycznym
sterowaniu obrotami? Taki np. RiveTuner ma możliwość wyłączenia
sterowania obrotami ze swojego poziomu, ale już jak to włączysz, to
tracisz automat. Masz trzy tryby: 2D, low-power 3D i "pełne" 3D. Dla
każdego z trybów określasz na ile (procentowo) ma się kręcić
wentylatorek i tyle właśnie będzie, niezależnie od temperatury. W ten
sposób obserwując temperaturę w danym trybie możesz sobie podjąć
decyzję, ze np. w 2D zmniejszasz obroty z 30 na 25%, bo masz bezpieczny
zapas, albo w "full 3D" musisz zwiększyć z 40 na 45%, bo karta się
jednak za mocno nagrzewa.

Pozdrawiam,
Trolu