Re: Medium z wieloletnią retencją danych.

Autor: misiex-x <misiex-xWYTNIJTO_at_o2.pl>
Data: Thu 20 Mar 2008 - 14:51:09 MET

> Magnetooptyki... Z tym, ze po 20 latach moze sie okazac,
> ze nigdzie nie ma napedu, w ktorym to odczytasz.

Właśnie, Minolta Konica reklamuje jeden napęd, że dane maja gwarancję
czytelności powyżej 50 lat. Tylko, że ja się pytam - co z napędem? Już to
pisałem - jeśli firmware ma na flashu, to dane wyparują z niego za 15-20 lat.

> Jaki kolor? Zlote to oryginalny barwnik Kodaka.
> Podobno ma wytrzymywac do 100 lat. Moje plytki oparte
> o ten barwnik trzymaja sie niezle. W przeciwienstwie
> do tanizny kupowanej dzisiaj... :/

Kolor - już mówię. 3M i TDK - zielono-żólte. BTC żółte, lekko zielonkawe.

> Wracajac do Twojego problemu - kup dwa zewnetrzne
> twarde dyski. Trzymaj na nich identyczne kopie danych.
[...]
> Za kolejne dwa lata pewnie bedziesz juz mogl przerzucic
> wszystko na BlueRay'a... ;)
> I tak dalej...

Tak... ale mi chodzi o to, że jak moje prawnuki znajdą na strychu płytki z
napędem, to żeby były w stanie odtworzyć je po 50 latach od ostatniego
refresha. :) Nie przewidzę, jakie będą nośniki za 100 lat, ale mogę
przynajmniej spróbować stworzyć jakieś trwałe archiwa.

misiex.deb