Re: e-SATA

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Thu 28 Feb 2008 - 12:15:47 MET

Norbert pisze:
> To jest z definicji, czy to tez sprawa driverow?
Z powodu biosu, funkcji smart poszukuje on na dyskach ide/ide-zgodnych.
AHCI sięga do dysku w zupełnie inny sposób, to tak jakbyś chciał z
poziomu biosu dostawać sie do smartu dysku w kieszeni usb...

> Czy NCQ daje zauwazalny wzrost wydajnosci?
zależy od zastosowań. jeśli transfery do dysku sa typu "lecimy jeden
wielki plik" to nie ma różnicy, jeśli jest mielenie po dysku przy
otwartych/zapisywanych wielu plikach na raz - to jest wzrost wydajności,
a o ile - zależy od konkretnego przypadku - wielkości plików, ich
rozmieszczenie fizyczne na dysku, ilosc transakcji rownoczesnych,
konkretna implementacja ncq w danym dysku...
W zasadzie w desktopowych zastosowaniach (zakładając ze dysk nie musi
walczyc z równoczesnym swapowaniem i obsługą plików) to zysk jest
niewielki lub niewidoczny, ale od strony mechaniki dysku - jest
oszczędność "machania" głowicą - mniejszy pobór prądu, mniej hałasu
(jeśli to komuś robi różnicę, bo właśnie głowicę słychać najbardziej),
mniejsze zużycie mechaniki dysku.

> No i napisz prosze o co biega z tym buforem i problemami, bo mnie to
> zafrapowalo.
Zależnie od driverów do czipsetu - czasem windows taki dysk sata w
trybie sata-native widzi jako dysk scsii - bo dla windowsa wszystko co
nie jest ide, to jest scsii, przez co pojawia sie zestaw ustawien dla
dyskow/kontrolerow scsii, a nie ma ustawien typu tryb udma itp. I dla
dyskow scsii nie ma (w niektorych windowsach/driverach/wersjach
driverow) jak zaznaczyc opcji "bufor zapisu włączony" (lub po kazdym
zaznaczeniu i restarcie i tak to znika), co powoduje zwolnienie pracy
dysku przy zapisie. Tak samo dzieje się z "software-raid" na
starszych-prostszych czipach typu promise, jamicon itp - raid widziany
jako scsii.
Podejrzewam ze sprawa jest związana bardziej z driverami niz systemem,
bo np na intelowskich driverach do ich8/ich8r juz bez problemu da sie
wlaczyc bufor zapisu i nagle mierzona wydajnosc "impulsowa" dysku lub
macierzy dyskow przy zapisie skacze z 50-100MB/s do jakichś
astronomicznych 2GB/s (bo realnie jest zapis cachowany przez
driver/czipset i wykonywany w tle, byćmoże nawet wg kolejki ncq)