Re: e-SATA

Autor: Marek Chwojnicki <marek_ch_at_tenbit.pl>
Data: Wed 27 Feb 2008 - 12:55:40 MET

Latet napisał(a):
> Witam,
>
> 1.
> Od czego to zalezy, czy podłączony podczas pracy
> systemu i następnie włączony (w kieszeni) dysk e-SATA
> jest widziany przez Windows od razu, czy też dopiero
> po restercie? W jednych kompach jest tak, w innych tak,
> i nie mam pojęcia dlaczego. We wszystkich jest XP,
> ten sam dysk 3.5" SATA Samsung 500 GB, taka sama kieszeń
> zewn.

Zależy od chipsetu i sterowników.

> 2.
> Po co na dyskach SATA są zworki umozliwiajace ustawienie
> master/slave? Na plycie głownej mam 4 wtyczki SATA,
> 2 oznaczone jako master, dwie jako slave, ale co to
> wlasciwie oznacza w prakytce? Bo dysk, ktory ma wszystkie
> jumpery OFF (=slave) moge podlaczac do dowolnego
> z tych zlączy i dziala tak samo.

A jesteś pewny, ze te zworki to master/slave? Bo ja co prawda dokładnie
nie oglądałem i nie znam każdego dysku, ale z tego co wiem, to większość
nowszych dysków, te opisywane jako SATA2 (a w rzeczywistości będące po
prostu SATA z interfejsem 3Gbps), mają zworkę do manualnego wymuszania
trybu 1,5Gbps, dzięki czemu unika się konfliktów z niektórymi
kontrolerami (VIA 1,5Gbps o ile pamiętam), które nie potrafią
autonegocjować poprawnie prędkości połączenia.

Pozdrawiam,
Trolu