Re: Wentylator CPU na p³ycie Asrock

Autor: <galu.usenet_at_gmail.com>
Data: Mon 04 Feb 2008 - 16:35:59 MET

On 3 Lut, 18:45, "xyz" <bla...@kjbfdkj.vo.com> wrote:
> Mam p³ytê ASROCK 775i65PE i problem z obrotami wentylatora na procesorze
> zarówno wentylator oryginalny Intelowski jak i ARCTIC FREEZER PRO 7
> pracuj± zawsze na 2500 obrotów, niezale¿nie od tego czy procesor jest ciep³y
> czy te¿ nie
> nawet przy temp procesora 25-27 st C, strasznie mnie mêczy g³o¶no¶æ
> wentylatora

Mam ASRocka 939NF69 (s939) oraz AC Freezer 64 Pro - inny chipset, inna
podstawka ale producent ten sam - wiêc mo¿e cos bêdzie na rzeczy.

Jest na tej p³ycie dostêpna regulacja obrotów wiatraka w BIOSie
(niskie/¶rednie/wysokie obroty lub auto) ale korzystaj±c z niej i tak
obroty nigdy nie schodz± poni¿ej 1600rpm (zamiast 2500rpm) - a przy
takiej prêdko¶ci Freezer jest jednak wci±¿ s³yszalny.

Znalaz³em nastêpuj±ce rozwi±zanie:
- WY£¡CZYÆ w BIOSie automatyczn± regulacjê obrotów i WY£¡CZYÆ w BIOSie
spowalnianie obrotów wentylatora.
- ¦ci±gn±æ i zainstalowaæ program SpeedFan (http://www.almico.com/
speedfan.php), skonfigurowaæ go poprawnie i z jego pomoc± regulowaæ
prêdko¶æ obrotow± wiatraka na CPU.

Udaje siê mi w ten sposób spowolniæ wiatrak do 981obrotów (wg wskazañ
programu) i przy takich obrotach jest ju¿ zupe³nie nies³yszalny (mam
bardzo cichy zasilacz i pasywnie ch³odzon± kartê grafiki) a przy tym
jednak trochê ch³odzi procesor.
Jedynym sposobem na ca³kowite zatrzymanie wiatraka jest od³±czenie
kabelka zasilaj±cego od p³yty lub wetkniêcie jakiego¶ przedmiotu
miêdzy ³opatki - opcji sprzêtowego/programowego zatrzymania wiatraka
nie stwierdzi³em :)

Fanom ciszy i ¶wiêtego spokoju ASRocków nie polecam.

--
Pozdrawiam,
Micha³.