Re: RAID 0 - softwareowo czy hardwareowo ?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sat 26 Jan 2008 - 23:35:15 MET

** ATK <atk1.atkWYTNIJTO@vp.pl> wrote:

> No, ale RAID 1 jest powolny (szczególnie zapis, odczyt ciut szybszy)

Wolniejszy od pojedynczego dysku nie jest. Oczywiście dziki stripping (RAID0)
jest z _jednopoziomowych_ RAID najlepszy pod względem wydajności. Tylko nie
powinno się to RAID nazywać bo nie ma mowy o R z tego akronimu.

> jedyna zaleta to backup danych.

Kolejny, który nie rozumie co to backup danych. Backup danych to możliwie jak
najbardziej niezależąca od drugiej kopia danych. Np. płyta DVD z ważnymi danymi
w sejfie w banku - to jest backup.

RAID nie ma żadnego związku z backupem. RAID zapewnia _dostępność_ - w sensie
jak się popsuje dysk to nadal system działa. RAID nie uchroni Cię przed np.
sytuacją określaną jako "oops-factor" czyli "ups niechcąco skasowało mi się".

Mam nadzieje, że zrozumiesz to zanim ta niewiedza nie ugryzie Cię w dupę.

> Co to znaczy "płyta z AHCI" ? Chodzi o płyte z RAID czy o kontroler ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface

W uproszczeniu jest to mechanizm umożliwiający systemowi operacyjnemu (czy w
ogóle oprogramowaniu) bezpośrednie komunikowanie się z kontrolerem Serial ATA.

Co zasadniczo umożliwia właśnie tworzenie fakeraid tylko w sposób nieco
bardziej higieniczny i standardowy niż ufanie (przy braku AHCI) sterownikowi,
który robi to samo tylko na swój sposób i niekoniecznie będzie to bezbłędne.

(...)

> Co to znaczy zwiększona dostępność ? Chodzi o krótszy czas dostępu ?

Tzn. że jak jeden dysk padnie, to nie musisz pędzić do sklepu po nowy tylko
sobie nadal pracujesz. System ma większą dostępność, jest dostępny częściej.